Chtěl jsem být mistrem světa v orientačním běhu

26.4.2023

Podnikatelské soutěže jsou na prahu dospělosti. Právě otevíráme 18. ročník, a tak jsme se těch úspěšných z řad firem i živnostníků z předchozích let zeptali, co oni plánovali ve svých 18ti letech, co z toho se jim splnilo, jak se jim daří dnes a co jim přinesla účast v soutěži Firma roku a Živnostník roku. Inspirujte se a čtěte rozhovory s vítězi v rubrice Příběhy úspěšných

Výrobce prémiových domácích sirupů a obnovitel tradice Vratislaviské kyselky Jan Vokurka odpovídal na naše otázky u příležitosti startu 18. ročníku podnikatelských soutěží.

Letošní ročník se nese v duchu plnoletosti. Jaké životní plány jste měla v 18 letech vy?
Chtěl jsem být mistrem světa v orientačním běhu.

Splnilo se vám něco z toho?
Bohužel ne. Ale věřím, že orientační běh, a sport vůbec, mi dal dobrou průpravu pro podnikání jako je například vytrvalost, překonávání překážek a touha vyhrát.

Jaké byly začátky vašeho podnikání?
Pracoval jsem v Nestlé a byl zodpovědný za značku Kit Kat. Byť jsem byl velmi úspěšný, v roce 2005 jsem se stal brand managerem roku, toužil jsem po vlastním podnikání. Ten rok jsem jel do Indonésie a rozhodl se nápad na podnikání přivézt právě odtamtud. Věděl jsem, že zakladatel Red Bullu si nápad přivezl z Thajska, tak proč bych já nemohl z Indonésie. Nicméně nic kloudného jsem nemohl najít. Přeci jen je tam jiné klima, jiné ovoce, jiní lidé. Až jednoho dne moje přítelkyně řekla, jestli bych nechtěl dělat nápoj z bylin, který lidem pomáhá. Já na to, že je to hloupost, ale za dva dny se mi to vrátilo zpět do hlavy a uvědomil jsem si, že to je vlastně skvělý nápad. Z Nestlé jsem znal všechny trendy jako zdravá výživa, BIO, poctivé potraviny. Když jsem se vracel z Indonésie, nehořel jsem už pro nic jiného. Nicméně trvalo ještě 2,5 roku od prvního nápadu až po realizaci.

Jakého úspěchu v podnikání si nejvíce ceníte?
Toho, že naši zákazníci a spotřebitelé milují naše produkty.

Kdo vám v životě/podnikání nejvíce pomohl?
Mám štěstí, že pracuji se skvělými lidmi. Každý ze zaměstnanců Kitla má zásluhu na našem úspěchu. Jmenovitě Evík, Lenka B., Lenka H., Lenka L., Pavel, Libor, Máca, Klárka, Jarda a Ňuf.

Co je vaše motto?
Bůh je ukryt v maličkostech.

Jaké byly vaše nejtěžší chvíle v podnikání?
První výrobky na trh jsme dali před Vánocemi 2007. Ohlas byl skvělý a prodeje vysoké. Nicméně po novém roce došlo k poklesu a já nevěděl, co se děje. Nepomohl ani veletrh, na který jsme jeli a já očekával prodané kamiony. A tak jsem na jaře roku 2008 vzal láhve Kitl Šláftruňku a poznámkový blok a šel do ulic Jablonce ptát se lidí – našich zákazníků. Na základě rozhovoru s nimi jsem pochopil, jakým směrem se vydat. Od těch dob jsme pomalu a vytrvale začali růst.

V čem si myslíte, že mají soutěže jako je naše Firma/ Živnostník roku výhodu a přidanou hodnotu?
Na soutěži Firma roku se mi moc líbí komunita a souznění duší. Podnikatel je zvláštní druh a všichni zažíváme podobné problémy i radosti, kterým zbytek populace úplně nerozumí. Každému účast v soutěži doporučuji. Kromě skvělých kontaktů a výborné atmosféry se o Vaší firmě mohou dozvědět potenciální zákazníci.

Jaké máte teď největší plány ve svém podnikání?
Naším největším a nejkrásnějším úkolem je rozvoj Vratislavické kyselky.

Co bude vaším největším cílem pro letošní rok?
Máme výbornou minerálku, tu nám zařídila matka příroda. Veškeré technologie a suroviny máme nejlepší v České republice, takže výrobek jako celek je skvělý. Teď nás čeká nabídnout Vratislavickou kyselku všem zákazníkům v republice, a proto se musíme zaměřit na její distribuci.