
Doprava je lakmusovým papírkem ekonomiky
25.9.2025
Martina Šmídlová, předsedkyně představenstva Šmídl Holdingová Společnost, převzala v Pardubicích ocenění Volkswagen Firma roku 2025 Pardubického kraje. A tak jsme si o byznysu v dopravě měli čas popovídat. Firma, kterou zastupuje, poskytuje komplexní služby v oblasti vnitrostátního i mezinárodního transportu, logistiky a skladování zboží, včetně širokého spektra outsourcingových služeb v logistickém oboru.
Čemu se firma věnuje?
Naše společnost se zabývá dopravou a logistikou. Máme kolem 600 vlastních vozidel, čímž jsme se dostali na špičku českých dopravních firem. A k tomu máme tři logistická centra. Můžeme nakombinovat dopravu a logistiku na přání klienta.
Jaké byly začátky?
Firmu založil otec před 35 lety, začal s jednou dodávkou těsně po revoluci. Já jsem tam účinkovala jako závozník. Ale jenom jedem měsíc, pak jsem šla studovat. Po deseti letech jsem se vrátila a od té doby fungujeme společně.
Jak se vám podniká z takového místa, jako je Žamberk, když nabízíte dopravní služby v rámci celé Evropy?
My máme 11 poboček po České republice. Ty hlavní jsou Vysoké Mýto, Pardubice a Liberec. A dispečinky řídí vozidla v podstatě po celé Evropě.
Jak to celé funguje?
Já vám pošlu obchodního zástupce, který vás vyzpovídá, jestli opravdu potřebujete jen dopravu, nebo i další doprovodné logistické služby. Potom vám přidělíme dispečera, který se o vás bude starat a přidělovat vozidla podle potřeby. Všechna vozidla mají zabudovaný telematický systém, takže my víme, kde jsou, kam jedou a sledujeme jak jejich pohyb, tak jejich náklad.
Jste omezeni nějakým minimálním množstvím pro podepsání smlouvy?
Ne. Děláme jak celovozy, tak částečky. Nezabýváme se balíkovou službou.
Máte několik set řidičů. Jak na to jdete z hlediska personalistiky?
Já dělám nábor řidičů přes 20 let a musím říci, že pořád tvrdíme, že řidiči nejsou, ale oni nebyli nikdy. Je to možná horší tím, že nejsou lidé ani v jiných oborech, takže si je přetahujeme. Snažíme k nim přistupovat lidsky, komunikovat s nimi, aby u nás měli perfektní zázemí, kvalitní auta, snažíme se je školit a motivovat, aby zůstali u nás, protože náhrada každého řidiče v tomto objemu je velký problém.
Jak to funguje v Evropě z hlediska podmínek?
V rámci Evropské unie je přeprava stejná jako v rámci České republiky. Země, které nejsou v EU, tam je problém z hlediska clení a různých povolení. My zajišťujeme také nadrozměrné přepravy a přepravy citlivého zboží a tam je organizace přeprav složitější.
Co je ve vašem oboru podnikání z obecného hlediska limitující?
Všechny nás hodně poznamenalo kovidové období, kdy testování řidičů, kteří denně přejíždějí hranice, bylo velkým oříškem. Po tomto období se velmi zvedla poptávka po našich službách a měli jsme problém pokrýt veškeré naše služby, které jsme přislíbili. Když se to povedlo, zase se změnila situace, a to období bylo ve znamení nízké poptávky hlavně po skladování. Jak se říká, že doprava je lakmusový papírkem průmyslu a ekonomiky toho státu, tak to bych potvrdila.
Jak si představit vaši centrálu v Žamberku?
Centrála už dávno není v Žamberku. Tam otec společnost založil, ale postupně jsme se posouvali za zákazníky. Teď máme dvě velké provozní centrály. Jedna je ve Vysokém Mýtě a druhý je Hrochův Týnec. Odtud organizujeme práci po celé Evropě.
Co byste chtěli více rozvíjet do budoucna?
Pro nás jsou důležití určitě lidé, protože můžete mít dobrý podnikatelský záměr, spoustu financí, ale pokud neseženete schopné a správné lidi, kteří pro vás chtějí pracovat, tak to můžete zabalit. Proto se snažíme se zaměstnanci neustále pracovat, vytvářet jim prostředí, aby u nás chtěli zůstat a chtěli pracovat. Druhá věc je, že jsme vždy chtěli růst. To je vidět i na mém otci, který říkával, že chce mít 50 kamionů, teď jich má přes 500. Ale to už je takové naše DNA. Chceme růst, ať už přirozeně, nebo prostřednictvím akvizic.