Frýdek je nejmedovější město na světě

28.10.2023

Gevorg Avetisjan, rodák z Arménie, která přišel do Moravskoslezského kraje v polovině 90. let a dnes dělá dobré jméno České republice po celém světě. Své medové dorty MARLENKA totiž vyváží do 50 zemí. To je vizitka společnosti MARLENKA international, která se stala PwC Firmou roku 2023 Moravskoslezského kraje.

Pojďme od začátku. Jak jste se sem dostal?
Sbalil rodinu a přijeli jsme do České republiky v roce 1995. A proč právě sem? Když jsem byl mladý, tak jako student jsem na první svůj zahraniční zájezd jel do České republiky. Konkrétně do Prahy, Karlových Varů a Plzně a byl jsem strašně nadšený. Prahu jsem si zamiloval. A říkal jsem si, že kdyby u nás byla špatná situace a budu uvažovat o vystěhování, tak to bude na sto procent do České republiky, do Prahy. Jako naschvál přišlo špatné období, válka mezi Arménií a Ázerbájdžánem. V zimě nebyla kvůli blokádě elektřina, ani voda.

Měl jste s Vaším současným podnikáním zkušenosti už z Arménie?
Já jsem podnikal už v Arménii, jsem vyučený designér, ukončil jsem v Jerevanu vysokou školu designu. A už po vojně, když jsem přišel domů, tak jsem začal podnikat v oblasti designu interiérů. V krátké době jsem měl dost velký úspěch. V Jerevanu jsem měl zakázky i na rok dopředu. Když jsem ale přišel sem, bylo jasné, že tento byznys v České republice dělat nemůžu, protože jsem vůbec neznal jazyk, neměl jsem ateliér.

A jak jste se k současnému oboru dostal tady?
Lidé ve vlaku mi říkali, jedeš do Prahy, nemáš nic, v Praze je všechno drahé. Ptal jsem se, co mám dělat, že znám jenom Prahu. Říkali mi, že za chvíli budeme kousek za hranicemi v Ostravě. Třetí největší město v Česku, trochu špinavé, hornické, ale všechno je levnější, včetně nájmu. Tak mě vystrašili, vlak zastavil na hlavním nádraží v Ostravě ve dvě v noci. Já jsem vzal kufry, děti, rodinu a vystoupil. Bylo 5. ledna, zima a sníh. Taxíky nás odvezli do nějakého hotelu, ale za týden tam už bychom neměli žádné peníze. Musel jsem hledat levnější ubytování a na poslední chvíli jsem našel v nějaké ubytovně, kde nějaká paní viděla mojí situaci a říkala, můžete zůstat, než přijede vedení a vyhodí mě i vás. Udělala mi velmi dobrou cenu. Ta paní byla mým andělem strážným.

A jak to pokračovalo?
Po roce jsem se přestěhoval do Frýdku, kde jsem našel nějakou drobnou práci. A říkal jsem si, že až se mi bude dařit, tak půjdu té paní poděkovat. Uběhlo nějakých deset let, už jsem měl otevřenou MARLENKu a říkal jsem si, že ji musím najít. Ubytovna ale už neexistovala a nikdo ji neznal, ani já jsem nevěděl příjmení, ani rok narození. Pak jsem viděl pořad Pošta pro Tebe. Tak jsem se na ně obrátil, že hledám tuto paní. Za pár měsíců mi volali, že už ji mají. Říkal jsem, tak mi dejte kontakt. Oni, že nedají, že je to pořad. Já jsem říkal, že z toho nechci dělat show, že chci paní jen poděkovat. Oni že ne, že to musí být pořad. Tak ho udělali, pozvali nás. Neřekli jí, kdo ji hledá. Ona říkala, že neví, kdo ji hledá, že nemá žádné milence, manžel zemřel, ona je už stará. Pak se otevřelastěna a ona říká, pan Gevorg mě hledá. Tak jsme se objímali, hezky se bavili. 

Pojďme říci něco o firmě MARLENKA international…
Letos už máme dvacet let. Od jednoho obyčejného sporáku ze second handu jsme dokázali udělat velkou firmu. Vyvážíme do více než 50 zemí, propagujeme Českou republiku. Všude se MARLENKA stala oblíbenou.

Jak vlastně vznikl název?
Na začátku název nebyl, byl to jen medový dort. Pak, když se narodila moje dcera, která se jmenuje po babičce Marlen, Marlenka, tak jsem říkal, že to hezky zní. Tak jsme to zkusili. A myslím, že to vyšlo dobře.

Co plánujete do budoucna?
My zrovna letos k dvacetiletí MARLENKy jsme si udělali dárek. Koupili jsme nový pozemek ve Frýdku, čtyři a půl hektaru přímo v centru. A tak do třech let vybudujeme novou fabriku. V tom stávajícím nekončíme, ale už tam nestíháme. Kapacitně tam máme maximálně tři roky, spíše dva. A můžu oficiálně prohlásit, že Frýdek je nejmedovějším městem na světě. To jsme dělali výzkum, protože na všech kontinentech máme distributory. Jsou větší cukrářské výroby, ale nikdo nepoužívá tolik medu.