Jsme vlastně takoví dodavatelé za oponou
26.9.2024
HARDWARIO od roku 2016 vyvíjí a vyrábí elektronická zařízení pro IoT (Internet-of-Things) aplikace. Co všechno to obnáší, o tom už Pavel Hübner, předseda představenstva správní rady.
Pojďme na úvod vysvětlit, čemu se věnujete?
Pomáháme firmám s digitalizací, se zaváděním technologií internetu věcí do průmyslu. Vyrábíme elektroniku, digitalizaci řešíme skrze propojování fyzického světa do světa cloudu. Byznys děláme prostřednictvím obchodních partnerů. HARDWARIO nespadá do žádné konkrétní průmyslové vertikály, ale spolupracuje s partnery, kteří rozumějí doménám v daných odvětvích, jako je zemědělství, zdravotnictví, výroba a podobně. Jsme vlastně takoví dodavatelé za oponou těch platforem, na kterých naši partneři stavějí kompletní ucelená řešení, dávají tomu třeba funkci analytiky, reportingu a dodávají kompletní řešení. Takže HARDWARIO je partnerem, který jim zajistí kompletní infrastrukturu fyzického světa, včetně přenosové trasy.
Uveďme, prosím, nějaký konkrétní příklad…
Já bych si dovolil uvést dva příklady. Jeden ze zahraničí, je to spolupráce s naším americkým partnerem, který dodává systém monitoringu obilných sil. V podstatě měříme objem obilného sila a jeho náplně, čímž snižujeme plýtvání a podporujeme udržitelnost zemědělství. Tím druhým příkladem je český partner, který působí v oblasti zdravotnictví a společně do prestižních zdravotnických zařízení dodáváme systém pro monitorování teplot a jsme schopni sledovat ve skladech, jak se zachází třeba se skladováním léčiv nebo biologických vzorků.
Kolik Vás ve firmě je a jací jsou to profesně lidé?
Aktuálně je nás osmadvacet, tým budujeme osm let. Jako zakladatel jsem nesmírně hrdý, že lidé, kteří s námi byli od začátku, ti vývojáři, to jsou skutečně srdcaři, kteří jsou s námi doteď. Od nás lidé neodcházejí, většina týmu jsou právě technici, ať už se jedná o hardwarové inženýry, specialisty na cloudové technologie či front end. Zbytek týmu je výroba, obchod, správa skladu, běžné provozní věci, jako jsou finance nebo marketing.
Jak se Vám shánějí technologové a vývojáři, kteří firmu posouvají dále?
Kanály, jak se dostaneme ke skutečně báječným lidem, jsou různé. Nejvíce nám fungovalo, když jsme vystoupili například v rámci nějaké konference, kde jsme se zapálením mluvili o nějaké technologii a oni se za námi zastavili a říkali, vy děláte něco, co mě baví a myslím, že si máme o čem popovídat. Takhle jsme ve skutečnosti postavili jádro týmu.
Jak jste se dostali do zahraničí?
My jsme se do zahraničí snažili pronikat už někdy v roce 2018, kdy jsme značně expandovali do Velké Británie. Bylo to ještě před brexitem a covidem, hodně jsme tam trávili čas a investovali. Potom přišly tyto dvě události, které expanzi vychladily. Na druhou stranu se nám začali ozývat další partneři ze zahraničí. Máme partnera v Německu, máme zákazníky v Americe. A právě jsme se rozhodli, že kvůli kultuře a jazykovým bariérám se budeme více zaměřovat právě na severní Ameriku, kde už dneska zákazníky máme.
Říkal jste, že se Vám zákazníci ozývají, což už je takový vyšší stupeň toho než se tam prosazovat. Musí už o Vás vědět…
Tím naším klíčovým zákazníkem je partner neboli integrátor. On si nás dost často najde sám. Konkrétně partner z Ameriky si nás našel na referenci od jiné firmy z České republiky. A my neustále hledáme kanály, jak se dostat k těmto lidem a byť je svět dneska hodně opřený o on-line, tak zjišťujeme, že nám nejvíce funguje pozvat takové lidi na nějaký brunch, něco jim zajímavého odprezentovat, přilákat je na nějakou technologickou zajímavost. A pak to většinou vyústí ve spolupráci.
Jaký je výhled do budoucna?
Trendem poslední doby je zejména umělá inteligence. Tu velice využíváme v týmu pro zvýšení efektivity naší práce. Ale díváme se, jak zapojit tyto moderní technologie i do synergie vůči našim partnerům.