Lidé si začali vážit dobrých a úspěšných firem

10.4.2023

Zahájení nového ročníku podnikatelských soutěží se neobejde bez rozhovoru se zástupcem jejich vyhlašovatele, šéfredaktorem Hospodářských novin Jaroslavem Maškem.

Startuje 18. ročník podnikatelských soutěží Firma roku a Živnostník roku. Jak si na tom podle Vás aktuálně stojí tuzemské malé a střední podnikání?
Mám radost z toho, že většina českých firem pořád úspěšně hledá cesty, jak se vypořádat s nepříznivými podmínkami. Zvládly covid, energetickou krizi a průběžně zvládají nedostatek kvalitních pracovníků. Za to mají můj obdiv, protože se umějí stále přizpůsobovat. A co mohu pozorovat, tak jsou díky tomu v dobré kondici, byť občas na podmínky žehrají. Je to vidět i na stavu české ekonomiky, která navzdory černým předpovědím pravděpodobně nespadne do recese a tuzemské firmy na tom mají zásadní podíl.

Jaký podnikatelský příběh Vás v poslední době nejvíce zaujal a proč?
Když musím vybrat jeden, což mě mrzí, protože jich jsou desítky, zmíním naše loňské vítěze v kategorii Firma roku a také Inovátor roku Hospodářských novin – firmu BioHealing, která kombinuje biotechnologii a medicínu. Se svým objevem speciálních náplastí na hojení ran se rovnou zaměřila na celosvětový trh a daří se jí. A radost mi dělají všechny příběhy z řekněme nové ekonomiky, tedy firmy, které vyrostly po roce 2000 a kombinují v sobě technologie a zakladatele, kteří mnohdy na podzim 1989 ještě neměli ani občanský průkaz. 

Přihřejme si polívčičku. Proč by si podnikatelé, kteří mají zájem číst texty z oblasti ekonomiky měli mezi ekonomickými tituly vybrat právě Hospodářské noviny, případně týdeník Ekonom?
Hospodářské noviny nabízejí aktuálně nejkvalitnější a nejširší zpravodajství o všem, co souvisí s penězi. Píšeme nejen o firmách a byznysu, ale také o širším ekonomickém přesahu všeho, co se ve světě a v nejen české politice děje. Podařilo se nám postavit nejsilnější tým zkušených autorů na témata související s penězi, byznysem, ale i světovou ekonomikou na tuzemském mediálním trhu. Stačí si projít jejich jména. A máme také stálou zpravodajku v Bruselu, čímž jsme výjimeční, a přitom se tam tvoří ekonomické podmínky pro nás všechny.

V čem by podle Vás měl nejvíce podnikatelskému prostředí pomoci stát?
V předvídatelnosti. Je to možná ohrané, ale je to tak. Jednoduchá pravidla a jednoduché daně, pochopitelně obojí efektivně vymahatelné. A pak už by je měl nechat na pokoji. Tak vzniká kvas podnikatelských nápadů a aktivit, které nakonec vedou nejen k lepšímu byznysu, ale všemu okolo něho. Spojené státy mohou být více než 100 let příkladem.  

Jakým způsobem podle Vašeho názoru ovlivňuje domácí podnikání aktuální mezinárodní situace, konkrétně konflikt na Ukrajině?
Méně, než se původně myslelo. Energetickou krizi jsme zvládli, výpadek ruského trhu je velmi nepříjemný pro část firem, ale naštěstí to není systémová věc. Nevěřím ani na předpovědi ochlazeného mezinárodního obchodu a deglobalizace. Znamenalo by to jen to, že budeme všichni chudnout.

Noví zájemci o podnikatelské soutěže se mohou aktuálně hlásit do letošního ročníku. Proč by to podle Vás měli udělat?
Aby ukázali svůj příběh a inspirovali tak ostatní. Česko se za posledních deset let hodně proměnilo a lidé si začali vážit dobrých a úspěšných firem. Chápou, že ony jsou nositeli stability a prosperity i do těch nejmenších regionů. Tak se prosím nestyďte za úspěch a podělte se o něj.

Na co si z loňského ročníku podnikatelských soutěží nejraději vzpomenete?
Na setkání se šéfy a majiteli jednotlivých společností, protože na naší práce byznysových reportérů je stejně nejlepší to, když můžeme vyrazit přímo do fabrik a firem a pochopitelně také na after party slavnostního vyhlášení ocenění na Žofíně (smích).