Máte-li skvělý nápad, jděte si za ním a věnujte svému cíli všechno

Firmou roku Středočeského kraje se v roce 2021 stala společnost Varistar, která se zabývá informačními technologiemi v zemědělství. Jejího spoluzakladatele, Jana Semráda, jsme vyzpovídali u příležitosti 20. výročí podnikatelských soutěží.

Jak se od Vaší účasti v soutěži změnilo Vaše podnikání? Jaký největší milník jste za tu dobu dosáhl?
Firma se několikanásobně zvětšila, co se týče počtu zaměstnanců i obratu. Investovali jsme několik desítek miliónů korun do výzkumu a vývoje umělé inteligence a uvedli na trh světově unikátní technologie pro precizní zemědělství. Úspěšně jsme se etablovali na slovenském trhu. Nedá se říci, že bychom měli nějaký významný milník, ale každý den, kdy se nám daří jít vpřed, znamená malý milník ve vývoji Varistaru.

Jak podle Vás vypadá úspěšné podnikání v dnešní době?
Úspěšné podnikání je takové, kdy se dlouhodobě daří generovat zisk, udržovat růst, vývoj a inovace bez nutnosti čerpat dotace. 

Jak se podle Vás změnilo podnikatelské prostředí za posledních 20 let?
Extrémně přibylo byrokratických a regulatorních omezení, svoboda podnikání se vytrácí, přibývá nesmyslného křivení trhu masivními dotacemi projektů, které by jinak nebyly životaschopné. Domnívám se, že udržení konkurenceschopnosti Evropy je za poslední roky tvrdě zkoušeno „green“ politikou Evropské unie, která se odtrhla od reality a místo toho, aby podnikání podporovala, tak jej dusí.

Co byste dnes poradil podnikatelům, kteří teprve začínají?
Máte-li skvělý nápad, jděte si za ním a věnujte svému cíli všechno. I v této době se dá uspět! Pracovitost a um se stále vyplácí.

Kdybyste měl dát jednu radu novým účastníkům soutěže, co by to bylo?
Jděte do toho, v případě úspěchu získáte nové příležitosti a zkušenosti, v případě neúspěchu poznáte inspirativní příběhy vítězů tak, abyste příště vyhráli vy.

Proč by se lidé měli do soutěží tohoto typu hlásit? Jakou můžou mít přidanou hodnotu?
Ocenění v této soutěži má mimořádný vliv na další budoucnost firmy. Po stránce PR, po stránce loajality zaměstnanců, po stránce vyhledávání investorů či nových kolegů. Je to úspěch, který dovede posunout podnikání o úroveň výše.