Mléko je živý organismus

16.9.2025

Michal Ivasienko se věnuje mlékárenství a svým přístupem, podnikatelským příběhem, a především vlastní úspěšností to dotáhl až k titulu MONETA Živnostník roku 2025 Plzeňského kraje.

Čemu konkrétně se věnujete?
Věnuji se výrobě čerstvých mléčných výrobků, především těch, které mají tady v kraji nějakou tradici, jako je měkký tvaroh, jogurt, zákys, čerstvé sýry, syrovátka. Jsme rodinná minimlékárna a působíme v Hůrkách na Rokycansku.

Mlékárenství. Tam je asi spousta předpisů, nařízení, vyhlášek, je to tak?
Je to přesně tak, ale tady pomohla moje důkladná příprava. Ani ta úvodní investice nebyla vůbec malá, musel jsem si všechno ohlídat na začátku, aby mě pak něco nepřekvapilo během ostrého provozu. Třeba, že úředník bude chtít něco, s čím jsem nepočítal. Jsme schválená, registrovaná minimlékárna, přičemž schvalovací proces je podobný jako u velkých mlékáren. Všechno, co máme splnit, splňujeme, ale není toho málo. První rok fungování jsme měli šest kontrol ze strany Krajské veterinární správy, od druhého roku máme v uvozovkách jen čtyři kontroly ročně. Musíme brát vzorky produktů na testování, testuje se ale i čistota povrchů, výrobních zařízení. Mléčné výrobky musí být v tomto ohledu perfektní. Mléko je živý organismus.

V jakém objemu produkujete?
Legislativa říká, že minimlékárna zpracovává do 500 litrů mléka denně. My vyrábíme v týdenním cyklu, a je to 500 až 600 litrů za týden.

Kde vaše produkty můžou zákazníci sehnat?
My nemáme prodejnu. Způsob prodeje jsme nastavili tak, že vyrábíme na objednání. To je způsob, který zákazníkům ne vždy vyhovuje, musí si zavolat nebo nám napsat, musí si pár dní počkat, než výrobky dostanou. Ale věřil jsem tomu, že když to zákazníkům dobře podáme, že si na to zvyknou, a to se potvrdilo. Hlavní způsob prodeje je tedy na objednání a potom se během roku účastníme trhů v regionu a tam je možné také mléčné výrobky zakoupit.

O co je největší zájem?
Já musím říci, že o všechno. My jsme začínali se sedmi produkty a ono se chytlo všechno, což je perfektní. Když začal narůstat počet objednávek a práce, tak jsme museli něco vyřadit. A vyřadili jsme to, co je nejméně finančně výnosné, a to v našem případě byly zrající sýry. Portfolio produktů je vytvořeno tak, aby z každé skupiny něco bylo. Čerstvý sýr ale máme v různých variantách, kořeněný, s bylinkami nebo přírodní. Pak máme zákys, začínali jsme na 60 lahvích, teď jsme přes tři sta za výrobní cyklus. Pak je klasický jogurt, ten nesmí chybět. Před dvěma lety jsme začali vyrábět i syrovátku. Ta je oblíbená zejména ve věkové kategorii 60+. Máme syrovátku přírodní i ochucenou. V létě je to nápoj, který osvěží a je zdravý. Pak máme vysokotučnou smetanu.