
Na prémiový venkovní nábytek u nás nebyla dříve mentalita
23.10.2025
Venkovní prémiový nábytek. Světový design a poctivá domácí práce. O tom už více Pavel Kollárovits, spolumajitel a jednatel společnosti Todus Outdoor, Volkswagen Firma roku 2025 Moravskoslezského kraje.
Čemu se firma věnuje?
Jsme firma, která vyrábí prémiový venkovní nábytek. Firmu založil tchán v roce 1991. My jsme s manželkou Zuzanou firmu převzali před třemi lety, takže jsme druhá generace. Zůstali jsme stále rodinnou firmou, tchán ve společnosti funguje dál, ve firmě je i manželčina sestra.
Do jaké míry je váš obor o designu, případně jiných věcech?
Náš produkt je prémiový venkovní nábytek. Nejedná se jen o stoly a židle, ale je to loungové sezení, venkovní sedačky. Sedačky jsou čalouněné, a to látkami, které se dají použít venku, jsou tam venkovní pěny, materiály a technologie, které se běžně používají na čalounění lodí a jachet. A nyní to přešlo do nábytkového průmyslu. My pomáháme přenést designový komfort, který máte vevnitř, do venkovních prostor, protože to zákazník dnes chce. Máme modulární sedačky, houpačky, lehátka, ale jsou čalouněné a měkké. Dnes jsou lehátka, která mají dvaceticentimetrovou matraci. Funguje to tak, že pěny jsou rychleschnoucí, mají otevřenou buněčnou strukturu a když prší, tak to rychle uschne. Zhruba za hodinu si můžete sednout nebo lehnout.
Jak vypadá výroba?
My jsme hodně specifičtí. Většina naší konkurence vyrábí alespoň částečně v Asii. My máme 100 % výroby u nás v Opavě, od kovovýroby přes čalounění, šití, celý výrobek je produkován u nás. Máme švadleny, lakýrníky, svářeče, poměrně hodně profesí. To je pro zaměstnavatele značná výzva, všechny profese udržet. Švadlena se dnes už ani nikde nevyučuje. Ale daří se nám zaměstnance udržet i díky otevřenému a přátelskému přístupu. Jsme rodinná firma, a tak se i chováme i k zaměstnancům.
Jak jste velká firma?
Jsme středně velká firma, máme 40 zaměstnanců. V současné době se náš obrat pohybuje kolem 80 milionů korun, z toho 80 % exportujeme. Jsou to převážně země západní Evropy. Díky prezentacím na veletrzích máme export i do Ameriky, Austrálie a Kanady. Vždy jsme se orientovali na export, v České republice na venkovní prémiový nábytek nebyla dříve mentalita, to se teď v poslední době dost mění. A díky nové generaci například zahradních architektů prošla určitá edukace a lidé jsou ochotní více investovat do toho, aby nejen zahrada vypadala pěkně, ale byl komfort i v sezení.
Jaké jsou nejnovější trendy?
Design je klíčovou součástí našeho receptu. Díky tomu jsme se dostali na zahraniční trhy. Spolupracujeme jak s českými designéry, například s Lucií Koldovou, připravujeme další produkt s duem Vrtiška a Žák. Základ naší produkce je ve spolupráci s belgickým designovým studiem Segers, což jsou špičkoví designéři na venkovní nábytek. Jejich design je například v Apple Parku v Kalifornii.