Nápad je tak deset procent úspěchu

29.9.2024

O poctivé české výrobě společnosti CityZen a oblečení, které se nešpiní už možní mnozí slyšeli. Pavel Hrstka, CEO a spoluzakladatel společnosti nám celý příběh představí trochu podrobněji.

Možná bychom mohli začít u názvu společnosti. Textilní průmysl a CityZen, jak tomu rozumět?
To je na dlouhé vyprávění. V krátkosti, CityZen má ztělesňovat, že nejsme funkční oblečení na sport, ale že je to především oblečení do města, do práce, pro aktivní městský život. A Zen má charakterizovat, že jsme tři zakladatelé, jsme tři staří čundráci, rádi spíme pod širákem. Máme rádi Českou republiku, přírodní materiály a nechceme vyrábět trika z umělé hmoty.

Jak jste se k tomu dostal?
Jsme tři chlapy, šli jsme na pivo, toho piva bylo trošku více, a tak jsme se malinko pobryndali. Kolega je textilák, a tak jsme mu řekli, neumíš vyrobit něco, co je moderní – přistáváme na Marsu a trička neumějí nic lepšího než měnit barvu. Tak se do toho pustil, my jsme mu asistovali, netrvalo to dlouho.

Jaké jsou hlavní klady toho materiálu?
Pracujeme primárně s bavlnou, ale bude pracovat i se lnem a merinem a dalšími přírodními materiály. Ochytřujeme to oblečení. Téměř garantujeme, že na vás nebude vidět pot, nešpiní se. Takže v dnešním náročném životě, kdy i já upouštím párky v rohlíku za volantem a občas ten kečup na mě vylítne, tak to setřete a jste stále hezký. Zajišťujeme, že budete celý den krásný. A velká většina našich zákazníků kupuje oblečení, protože je vyrobené v České republice. To je druhý největší benefit.

Kolik toho v současné době vyrobíte?
Máme výrobní kapacitu nastavenou na 100 tisíc produktů měsíčně, ale tu aktuálně nevyužíváme. Ročně ale vyrobíme statisíce produktů.

Zákazníci jsou lidé z České republiky, nebo se dostáváte i do zahraničí?
Primárně je náš byznys v České republice. Jsou to koncoví uživatelé, z toho důvodu otevíráme i kamenné obchody, protože hodně textilu se stále prodává off-line. Je tady velká skupina lidí, kteří nechtějí kupovat oblečení po internetu. Zahraničí jsme trochu zkusili, ale nejsme na to ještě připraveni. Musíme být trochu pokorní a vzhledem k tomu, že triko, které se nešpiní, nikdo na světě nehledá, tak z toho máme velký respekt.

Pojďme říci něco o lidech, kteří u vás pracují…
Velmi děkuji za tuto otázku, protože já vlastně za nic nemůžu. Nějakým způsobem vedu a řídím, ale úspěch je odměna za práci celého týmu. Ono za pět let vyrůst na více než 50 lidí nebylo jednoduché. Měli jsme jeden čas i velkou fluktuaci, protože to tempo ne každý zvládne. Ono se řekne, že je skvělé mít nápad, ale to je tak 10 % úspěchu. Pak musíte vyhrnout rukávy a odmakat to. Máme skvělé lidi, každý den se do práce teším a miluji CityZen.

A z toho profesního hlediska?
Ne každému kolegovi se to líbí, ale já říkám, že jsme taková banda srdcařů, které to baví. Máme trochu výhodu, že jsme na maloměstě, protože přeci jen, kdybychom byli v Praze, tak tam jsou mzdy mnohem vyšší a konkurenční firmy, které je přeplatí. Takže je fajn být v Chrudimi. Personalistka říká, že nám chodí skoro 100 životopisů měsíčně, že lidé u nás chtějí pracovat. Domníváme se, že je to díky příběhu, díky tomu, že máme nějaký úspěch, i když jsme pokorní. A okolo CityZenu je jakási mantra, kterou nedokážu popsat, protože, jak jste v tom roky, tak to necítíte. A musím říci ještě jednu věc. Já nenávidím benefity. Nelákám lidi, aby pracovali v CityZenu kvůli tomu, že máme tunu benefitů. Za mě benefit je finančně zvýhodněná jiná výplata peněz. A lidi to příliš nemotivuje. Takže mám takovou zákeřnou otázku při pohovoru, a říkám jim, připravte se na to, že po zkušební době budeme hledat odpověď na otázku, co potřebujete pro to, abyste milovali svoji práci. Ono to vypadá velmi jednoduše, ale je to sakra zákeřná otázka.

Jakou vizi máte s výhledem do pěti následujících let?
Naše interní krédo zní CityZen v každé skříni. Víme i od zákazníků, že naše oblečení zkvalitňuje život a chtěli bychom zákazníkům primárně v České republice pomoci obléknout se od hlavy až k patě. Ale vždy s jednou podmínkou, že to oblečení bude mít nějaký zajímavý benefit. Protože tuctový textil, chrlený z Východu, toho příběhu my se účastnit nechceme.