Náš odbyt jsme postavili na spoustu malých nohou

15.10.2023

SONNENTOR, PwC Firma roku 2023 Jihomoravského kraje, vyváží své produkty do několika desítek zemí. Jak ke svému podnikání přistupuje, o tom už podrobně se spolumajitelem Jiřím Dvořáčkem.

Čemu se SONNENTOR věnuje?
Naše firma se zabývá výrobou a zpracováním bylin, čajů a koření z ekologického zemědělství v biokvalitě. Takovým základním posláním je spolupráce s místními ekologickými sedláky, kteří pro nás pěstují v biokvalitě bez postřiků byliny, čaje a koření. Ty potom svážíme k nám do Čejkovic u Hodonína, kde na zpracování a balení bylin pracuje 180 lidí. Vytváříme produkty, které dodáváme do zdravých výživ, malých prodejen, lahůdkářství. Snažíme se nedodávat do řetězců, protože tam kvalitu nezískáte. Více než 60 % výroby exportujeme do celé Evropy.

Čím to je, že jste se s bioprodukty, kterým se dnes věnuje řada firem, dostali tak daleko?
Myslím, že hodně biozpracovatelů podlehlo trendu, že začali dodávat pro nadnárodní řetězce privátní značky za úplně minimální cenu. Pod obrovským cenovým tlakem si koupili stroje. My jsme na začátku, asi v roce 2010 ustáli tlak a odešli jsme ze všech řetězců. Začali jsme se specializovat, hledat přímé odběratele v prodejnách. Náš odbyt jsme postavili na spoustu malých nohou, náš největší zákazník u nás má menší obrat než 5 %. A úplně sukcesivně jsme propsali ekologii, bio a udržitelnost celou firmou. Firma stojí v místě bývalého brownfieldu. Všechny obaly jsou udržitelné, kompostovatelné, tříditelné. Přemýšlíme o celém konceptu podnikání, o našich budovách, o tom, jak se chováme k našim dodavatelům. A co nejvíce nás odlišuje, že většinu surovin nakupujeme přímo od pěstitelů a sedláků, které známe. Každoročně se s nimi setkáváme. Nové pěstitele učíme pěstovat, máme pro ně vzdělávací program. A od těch, od kterých dlouhodobě odebíráme, dostaneme kvalitu, kterou na trhu obecně nekoupíte. Dostaneme čerstvou, fantastickou kvalitu každý rok. Naše porcované čaje, které vyrábíme v Čejkovicích, si dovolím pyšně říci, že mají stejnou kvalitu jako sypaný čaj. Máme kontrolu nad celým procesem. Máme kontrolu nad tím, abychom neskladovali v nějakém levném skladu, je to chráněné proti škůdcům. Nepoužíváme žádnou chemii a byliny přitahují různé potravinové moly. Díky know-how od semínka na poli až po hotový produkt je záruka úspěchu, ale je to dlouhodobá práce. Je to 31 let práce. Každý rok jsme něco vydělali a hned peníze dali do firmy. Se společníky jsme se domluvili, že si nebudeme brát žádné dividendy, ale že peníze investujeme zpátky. A to je něco, co se dlouhodobě ve firmě vyplácí. 

Do jakého objemu produkce se dá k byznysu takto přistupovat?
Já si myslím, že to není o celkovém objemu produkce, ale je to o tom, že pokud chcete mít takto zodpovědně přehled o surovině od pole až po hotový produkt, tak nemůžete exponenciálně růst. Za tu dobu rosteme tak 10 až 15 %. A to nám zaručuje, že dovedeme sehnat nové sedláky. V momentě, kdybychom se dneska rozhodli, a většina řetězců má zájem o naše produkty, protože jsou velmi kvalitní, tak bychom byli schopni ze dne na den zdvojnásobit produkci, ale v ten moment bychom museli začít dělat kompromisy. Už bychom nebyli schopni obstarat tak kvalitní surovinu, a to je věc, na které se spousta potravinových firem zasekne. Koupí si stroje, potřebují je rychle splatit, podlehnou tomu kouzlu, že najednou můžou dodat do řetězců velké množství, a tím začne pokulhávat kvalita.

O kolik takový přístup výrobek zdražuje?
To se takto nedá říci, protože náš přístup k podnikání je komplexní. Takové vyčíslení u nás nemáme připravené. Vytváříme produkty, kde cíleně zaměstnáváme zdravotně znevýhodněné lidi. Takový produkt se zdraží třeba o 20 %, jsou produkty, které jsou dražší o 5 %. Ale takhle to úplně nejde brát. Obecně, koupit si dnes biopotraviny není jen, že si kupujete značku bio, ale je to širší přístup. Náš typický zákazník oceňuje, jak se chováme udržitelně, že zná naše dodavatele, že se k nim chováme férově, že dostanou dobře zaplaceno, že se hezky starají o krajinu. Tito lidé nejsou tak senzitivní na cenu.

Jak to u Vás v Čejkovicích vypadá?
Čejkovice jsme zvolili jako sídlo, protože jsme tam kdysi koupili starý rozpadlý mlýn a později starý rozpadlý kravín a obnovili jsme ve vesnici dva brownfieldy, které nikdo nepotřeboval. Oba dva areály jsme zvelebili. Hlavní sídlo je na místě rozpadlého kravína, na kopci nad templářskými sklepy a tam jsme v asi šesti etapách přistavovali výrobu a zpracování bylin. Aktuálně jsme otevřeli novou udržitelnou budovu Solis, kam jsme přestěhovali výrobu. Vede tam velice exkluzivní prohlídková trasa, vybudovali jsme návštěvnické centrum. My tomu říkáme Bylinkový ráj SONNENTOR, který můžete navštívit jako turista. Děláme tam spoustu vzdělávacích programů pro školy. Návštěvník si může projít celou trasu, podívat se, jak se vykupuje bylina, jak se zpracovává, řeže, balí do nálevových sáčků. Tím se snažíme ztransparentnit výrobu potravin, ukazujeme, že se nestydíme za to, jak to děláme. My nečekáme, že každý člověk, který nás navštíví, bude od rána do večera pít SONNENTOR čaje, ale věříme, že náš příběh je nadchne a možná si na nás jednou za rok vzpomenou, když budou Vánoce a koupí si nějaký hezký dárek od nás. A ti, co si to můžou dovolit nebo nás chtějí podporovat každý den, tak se stanou našimi zákazníky a každé ráno si vypijí náš čaj a budou vzpomínat na to, že má fantastickou kvalitu a že lidé, kteří za tím stojí, jsou skvělí.