Naši partneři oceňují, že jsme Firmou roku v domácím prostředí, což zvyšuje naši prestiž i v cizině

Aktuálním držitelem titulu Firma roku je společnost CONTEG, která si ho vloni v prosinci odnesla z pražského Žofína. V rozhovoru odpovídají Vít Voláček, ředitel a spolumajitel CONTEG Group a Vojtěch Voláček (na obrázku vlevo), obchodní ředitel a spolumajitel CONTEG Group.

Jak se od Vaší účasti v soutěži změnilo Vaše podnikání? Jaký největší milník jste za tu dobu dosáhl?

Vít Voláček: Od vítězství v soutěži uplynuly spíše týdny než měsíce, je to všechno ještě hodně čerstvé. Ale vnímám nárůst prestiže firmy v českém prostředí, i díky této soutěži jsme se více marketingově zviditelnili.

Vojtěch Voláček: Kořeny našeho podnikání jsou pevné a neměnné. Vše je založeno na tvrdé práci, hodně spoléháme na využití moderních technologií. Nyní jsme dostali pomyslné razítko na to, že postupujeme správně. Je to pozitivní zpráva směrem navenek i dovnitř firmy. Pochopitelně to částečně rezonuje i v zahraničí, kam vyvážíme většinu naší produkce. Naši partneři oceňují, že jsme Firmou roku v domácím prostředí, což zvyšuje naši prestiž i v cizině. 

Jak podle Vás vypadá úspěšné podnikání v dnešní době?

Vít Voláček: Cílem úspěšného podnikání je tvorba zisku. Pro nás to ale není modla. Snažíme se o udržitelnost našeho rodinného byznysu tak, abychom mohli firmu předat dalším generací. Takže se na úspěch dívám z mnoha úhlů. Kritériem úspěchu je ocenění od jiných, čehož se nám loni dostalo v podobě verdiktu poroty soutěže o našem vítězství. Jsme za to opravdu vděční.

Vojtěch Voláček: Jako obchodního ředitele mne pochopitelně zajímají čísla. Mám radost, že se nám daří genericky růst. Úspěch musí mít pevné kořeny a troufám si říct, že my je už téměř tři dekády máme. Úspěch je podložený skvělými spolupracovníky. O ty naše se můžeme opřít u nás i v cizině, kde sázíme na místní lidi s detailní znalostí regionálních trhů. Vyplácí se nám to.

Jak se podle Vás změnilo podnikatelské prostředí za posledních 20 let?

Vít Voláček: Pracujeme v oboru, který se každým rokem posouvá vpřed mílovými kroky. Sledujeme trend rostoucích požadavků na ekologičnost provozu datacenter. I díky naší laboratoři v Pelhřimově dokážeme vyvíjet řešení, která šetří vyšší procenta spotřeby datacenter, což pochopitelně oceňují naši zákazníci. Nebudu zastírat, že z klimatických důvodů o efektivnější chlazení usilují o něco více ti z Blízkého východu než ze Skandinávie. :-)

Vojtěch Voláček: Trendem poslední doby je jednoznačná automatizace výroby. Tam je posun v posledních 20 letech značný a neoddiskutovatelný. Vnímáme v posledních letech i rostoucí význam AI pro datová centra. Umělá inteligence stále víc nachází uplatnění v chlazení, což je klíčový segment pro byznys s komplexními řešeními pro datová centra. Před 20 lety se mnohem více faxovalo a dbalo se více na lidské kontakty, vše bylo pomalejší. Odpověď se čekala do 24 hodin, nyní se jedná často doslova o minuty. Vše se zrychlilo i kvůli digitalizaci.

Co byste dnes poradil podnikatelům, kteří teprve začínají?

Vít Voláček: Mít drive a dát do toho rozum i srdce. Bez nezbytného elánu a dravosti je podnikání složité, je potřeba mu obětovat i kus soukromí. Pouze emoce bez racionální složky ale také nefungují, takže doporučuji si vše dobře spočítat a mít kvalitní byznysplán. Důležité je se obklopit správnými spolupracovníky, kteří dokážou firmu obohatit a zajistit její dlouhodobý růst.

Vojtěch Voláček: Nestěžovat si a prostě pořádně makat, ideálně nejméně 12 hodin denně. :-) My Češi jsme dost odborníci na neustálé kverulantství a hledání důvodů, proč něco nejde. S tím ale nikdy nikdo díru do světa neudělá. Takže se hodí mít dobrý nápad, ještě více vysoké pracovní nasazení, kontakty a poučit se z případných chyb. Ty jsou lidské a v podstatě normální, jde o to je moc neopakovat.

Kdybyste měl dát jednu radu novým účastníkům soutěže, co by to bylo?

Vít Voláček: Nebát se a jít do toho. Díky této soutěži jsem vylepšil svůj vztah k akcím podobného typu. Účast nám kromě vítězství přinesla i nové zkušenosti a zajímavé networkingové příležitosti. Pochopitelně ambice musí být podložené výsledky, ale není důvod zůstávat v koutě. Takže se vyplatí vyplnit přihlášku a zúčastnit se soutěže. My se podobných soutěží zúčastníme rádi i v budoucnosti.

Vojtěch Voláček: Souhlasím s bratrem, jenom bych ho doplnil v tom, že doporučuji českým firmám, aby se nebály úspěchu v zahraničí jako my. Pak skutečně přinášejí přidanou hodnotu nejenom doma. Náš příběh je jasným důkazem toho, že když se chce, tak to jde. A že tvrzení o zlatých českých ručičkách není pouhým klišé.

Proč by se lidé měli do soutěží tohoto typu hlásit? Jakou můžou mít přidanou hodnotu?

Vít Voláček: Popsal jsem to v odpovědi výše. My si od vítězství kromě vyšší publicity slibujeme i nárůst zájemců o práci v naší firmě. Přeci jenom například v Pelhřimově či Příbrami, kde máme provozovny, není úplně běžné se hlásit o zaměstnání ve Firmě roku. Doufáme, že výhra v soutěži bude rezonovat i v zahraničí a že se nám do firmy podaří přitáhnout nové odborníky z různých koutů světa.

Vojtěch Voláček: Soutěž je impulsem i pro naše stávající zaměstnance i obchodní partnery. Naši pracovníci mají další hmatatelný důkaz, že postupujeme správným směrem. Obchodní partneři jsou si ještě více vědomi, že spolupracují s opravdovými profesionály a lídry v oboru.