O věcech, které nemohu změnit, nepřemýšlím

13.9.2023

Jednatel a majitel firmy Jiří Dvořák, vizionář, člověk na svém místě. Tak by se dalo charakterizovat šéfa plzeňské společnosti AIR POWER, která se věnuje vývoji a výrobě stavebních strojů. AIR POWER se v Plzni stala vítězem v krajském kole soutěže PwC Firma roku 2023.

Čemu se AIR POWER věnuje?
Firma vyvíjí, vyrábí a prodává do celého světa stavební stroje. Primárně to jsou kompresory, generátory, osvětlovací věže, vibrační válce, hydraulická čela na nákladní auta.

Tak to se asi k Plzni docela hodí…
Ano. Strojařina tady má rozhodně tradici. A přestože já nejsem z Plzeňského kraje, já jsem z východních Čech, pocházím z Náchoda. Ale tam jsem ve firmě zabývající se stavebními stroji, společnosti Stavostroj, od roku 2005 Ammann Nové Město nad Metují, nabral zkušenosti za třináct let působení a ty teď aplikuji ve své společnosti, kterou jsem v roce 2016 koupil.

Co to vůbec znamená koupit firmu? Jako jsou začátky?
Bylo to velmi těžké. S akvizicí společnosti jsem neměl absolutně žádnou zkušenost. A ten začátek byl primárně o bankách. Přesvědčit banky, abych získal financování na nákup společnosti. A tím, že společnost měla jednoho jediného klienta a neměla vlastní vývoj, tak to bylo i relativně hodně rizikové. Sice tradice byznysu s tím klientem, to byla firma Doosan Bobcat, byla 15 let, ale přesto, mít jednoho jediného klienta je velmi rizikové. Takže jsem to primárně pojal jako příležitost, abych měl nějaký základ a firmu mohl dál rozvíjet. V začátku bylo potřeba udělat alespoň nějaký hospodářský výsledek tak, abych splatil akviziční úvěr, to byla první věc. A pracovat na tom, abych mohl společnost dál rozvíjet. Akviziční úvěr se podařilo před rokem a půl zaplatit. Toho si velmi cením, že jsem to dotáhl v relativně krátké době. A dnes už hospodářský výsledek může ve společnosti zůstat a ten mně pomáhá financovat další růst. V roce 2018 jsem založil vlastní vývoj, 2020 jsme přivedli první výrobek na trh. Je to ručně vedený válec pro firmu Wacker Neuson, takže nevyrábím pod značkou AIR POWER, ale pracuji s několika globálními partnery. Vyrábím pod jejich značkou a oni už ve své dealerské síti prodávají do celého světa. Ale je to vyvinuté firmou AIR POWER. Každý partner má několik tisíc dealerů po celém světě, a tím jsem schopen dosáhnout velmi vysokého obratu při malých investicích do obchodu.

O čem je ten samotný vývoj, ať už je pro jakoukoli společnost?
To je velmi komplexní. Když vyvíjíme nový výrobek, tak musím znát konkurenci, jaké dělá výrobky. Výrobek vyvíjím exkluzivně pro toho partnera, se kterým se domluvím. Potřebuji vědět, jaké jsou jeho potřeby, jaké jsou prodejní argumenty klienta, kam budeme výrobek pozicovat. Hodně významný je tedy produktový management na začátku. Pak výrobek vyvineme v nějakých dohodnutých nákladech, vyrobíme prototyp, uděláme Voice of the Customer. To znamená, že klíčoví klienti, dvacet třicet dealerů z celého světa, se sejdou nad naším a nad konkurenčními výrobky a uděláme porovnání, co je dobře, co je špatně. Pak už se připravuje předsériová a sériová výroba.

Jakou roli v tom hrají lidé?
Lidé jsou to naprosto zásadní. To je klíčové, ať už jde o mě jako lídra s kontakty a zkušenostmi, kdy jsem schopen dát dohromady tým, motivovat je, ale je to primárně výsledek práce celého týmu. Nejsou to nějaké počítače nebo roboti. Je to o znalostech a o přístupu. A trouchu schopnosti se odlišit od konkurence, která existuje na trhu, aby byl výrobek úspěšný.

Jak velká jste firma?
Dnes máme 150 zaměstnanců a obrat by se v letošním roce měl pohybovat nad 1,5 miliardy korun.

Jistě přemýšlíte o tom, jak bude firma vypadat za pět deset let…
Firmu rozvíjím. Ten plán je nezbytně nutné mít na tři pět let, nepřemýšlím úplně v horizontu deseti let, ale tří pěti let jistě. Dále je to spíše taková vize, kam budou směřovat spalovací motory, elektrifikace, jak rozložit riziko. Když se budu orientovat jen na jeden byznys, tak ten může v horizontu deseti let umřít. Takže ve vizích přemýšlím o tom, kde za deset let bude trh. Z pohledu tří pěti let mám samozřejmě plán, ten je růstový. Protože když firma roste, je zdravá, když bude stagnovat, tak náklady rostou a z čeho to pak financovat. Je potřeba, aby firma alespoň 15 až 20 procent rostla každý rok. My rosteme výrazně více a projektů máme rozpracováno několik a myslím, že v horizontu několika let směřujeme na tři až čtyři miliardy obratu.

Jak se Vám ve Vašem oboru podniká v České republice?
Já se vždy dívám na věci pozitivně, protože jinak bych nemohl podnikat a rozvíjet firmu. Jdu za svým cílem, samozřejmě to má spoustu slepých uliček, ale dívám se na věci pozitivně. O věcech, které nemohu změnit, o těch nepřemýšlím a nelimitují mě. Že bych přemýšlel o legislativě, politické atmosféře v České republice a věcech, které by mě negativně ovlivňovali, tak o nich vůbec nepřemýšlím. Dívám se na svoji cestu, svůj cíl, co já udělám, abych ho dosáhl a ne, proč to nejde.