
Plánujeme zůstat smysluplnou a lidskou firmou
9.10.2025
Jednatel firmy Serafin-byliny Petr Gasparik je velký lokální patriot, kterému záleží na tom, jak Karlovarský kraj vypadá a kam se bude ubírat. Jeho společnost si vydobyla titul Volkswagen Firma roku 2025 Karlovarského kraje.
O čem je vaše podnikání?
Firma Serafin-byliny se věnuje primárně výrobě potravinových doplňků, především z bylinek, ale i z hub, minerálů a vitamínů. Naší doménou jsou kapsle, tinktury, porcované i sypané čaje, sirupy.
Přes suroviny jste hodně napojení na region. Pojďme říci něco o tom…
Jsme přes suroviny napojeni na region, to máte pravdu. Spousta bylinek, které používáme primárně v tinkturách, ale i v čajích, má v Krušných horách nebo ve Slavkovském lese své zastoupení. Rádi je objevujeme, rádi o nich edukujeme, teď i zakládáme bylinkovou zahradu nedaleko od Sokolova, kde chceme lidem bylinky ukázat. My v regionu především 21 let podnikáme, já jsem se zde narodil, žiji tady a cítím se jako místní patriot, který má region nesmírně rád a chce mu to i vracet. Cítím společenskou odpovědnost vůči Karlovarskému kraji. Snažím se svými silami, aby transformace kraje byla úspěšná a aby lidi Karlovarský kraj objevili, protože je nádherný. Aby už neměl razítko uhelného kraje.
Jak jste velká firma?
Máme kolem 40 zaměstnanců a obrat v loňském roce byl 80 milionů korun.
Kde jsou vaše produkty k dostání?
Naši zákazníci si produkty najdou na našem e-shopu, což je serafinbyliny.cz. Máme i osm kamenných prodejen po celé České republice. Prakticky jsme ve většině zdravých výživ, biopotravin, které v České republice jsou. A zároveň i na Slovensku máme síť prodejen a e-shop, něco i v Německu.
Jaké jsou hlavní trendy ve vašem oboru?
Náš obor zažívá boom, což je dobře. Nicméně od covidu značně stoupla konkurence. Lidé hledali alternativní možnosti, čehož využili i velké firmy. Minerály a vitamíny typu hořčík nebo aminokyseliny zažívají boom.
Jak se prosazujete ve zmíněném Německu?
Těžce. Německo je velmi specifické, protože německý zákazník jinak uvažuje v našem odvětví než český nebo slovenský zákazník. I když jsme chtěli působit přes vlastní e-shop, většinu trhu v Německu ovládá Amazon, kde jde 86 % internetových prodejů. Takže jsme některé naše produkty dali na Amazon, ale nechceme vést cenové války. Německý zákazník stále dost slyší na slevu.
Co plánujete do budoucna?
Plánujeme především zůstat smysluplnou a lidskou firmou. To jsou pro nás po kvalitě hlavní hodnoty. Chceme postupně růst, ale z vlastních prostředků. Dále chceme otevírat naše kamenné prodejny. Chceme exportovat do dalšího státu, což bude zřejmě Maďarsko, které je nám dost blízké uvažováním zákazníků. Chceme také lidi více vést k prevenci, aby bylinky užívali dříve, než je nějaký problém.