Poměr cena a výkon je velmi přívětivý pro všechny zákazníky
23.10.2023
Tomáš Karlík, ředitel společnosti Vasky trade, PwC Firma roku 2023 Zlínského kraje, nám v rozhovoru prozradil, jak to bylo se záchranou značky Botas nebo jaké jsou plány do budoucna…
Jak byste charakterizoval firmu Vasky trade?
Firma Vasky trade se snaží navázat na obuvnickou tradici v České republice. Snažíme se pokračovat ve výrobě tradičních kožených výrobků a zejména bot.
Jak to aktuálně bylo s akvizicí značky Botas?
Celá záležitost kolem Botasu se seběhla celkem rychle. Na začátku roku jsme zaslechli, že firma Botas je v krizi, tak jsme se rozhodli, že s tím musíme něco udělat, protože by byla velká škoda, kdyby tak tradiční firma jako Botas měla padnout. Udělali jsme plán, který vyšel.
Jak to vypadá v praxi?
Snažíme si vzít to dobré z obou světů, to znamená od nich, i od nás. Určitě se snažíme navázat na výrobu firmy Botas. Zahájili jsme výrobu prvních třech modelů, které byly pro firmu Botas typické a děláme to v našem novém hávu, kdy jsme změnili materiály a některé postupy a snažíme se to dělat lépe a to, co bylo kvalitní, tak v tom pokračovat.
Pojďme zpátky k Vasky. Jaká je Vaše produkce a základní ekonomické ukazatele?
Vloni jsme dosáhli obratu zhruba 220 milionů korun. Letos máme růst 20 až 30 %, takže i přes těžkou dobu, která se v obuvnictví projevuje, tak máme růst zachovaný. Roční produkce je zhruba 200 tisíc produktů a snažíme se navyšovat, abychom stihli odbavit veškerou poptávku.
Kde se lidé mohou s výrobky setkat?
Hlavní náš prodejní kanál je e-shop a samozřejmě se snažíme rozšiřovat také prodejní síť kamenných prodejen, kterých máme v dnešní době už sedm a budeme otevírat další.
Co zahraničí?
Zahraničí je určitě velkou výzvou do dalších let a již v příštím roce bychom se chtěli podívat do dalších zemí. Zatím jsme aktivní v Česku a na Slovensku.
Měli bychom říci pár slov o majiteli firmy…
Václav Staněk založil firmu hned ve svých 18 letech. Zpočátku tomu asi nikdo moc nevěřil. Byl to takový jeho velký cíl, vrátit obuvnictví v Česku zase na výsluní. Dnes už můžeme prohlásit, že se to daří dělat tak, aby o českém obuvnictví bylo i nadále slyšet. Jsme na trhu přes sedm let a snažíme se růst dál a dál.
V čem to je, že se to daří?
Myslím si, že jsme dobře chytli dobu toho, kdy lidé cítili potřebu vrátit se k tradiční české výrobě, kdy tomu dávají přednost před čínskou velkoprodukcí a raději volí kvalitu a tradiční postupy a lokálnost oproti laciné výrobě.
Jak byste charakterizoval obuv z hlediska ceny?
Snažíme se dělat komfortní, kvalitní obuv, hlavně koženou. Letos jsme přidali i veganské materiály. Ale kůže, to je základ, co děláme. Snažíme se mít boty dostupné, takže bych řekl, že je to taková střední cenová hladina. Rozhodně nepatříme k nejlevnějším, ale rozhodně také nepatříme k nejdražším. A myslím si, že poměr cena a výkon je velmi přívětivý pro všechny naše zákazníky.
Vyrábí se přímo ve Zlíně?
Výroben máme více. Naše základní, mateřská výroba je ve Lhotě u Zlína. Dále spolupracujeme se spoustou dalších výroben po Česku a na Slovensku.
Kolik firma zaměstnává lidí?
Přímo ve firmě, včetně brigádníků, je kolem 100 lidí. Když sečteme všechny výroby, které se na výrobě podílejí, tak jsou to vyšší stovky lidí, kterým dáváme práci.
Jaké jsou střednědobé plány?
Pro příští rok je to určitě expanze. Rádi bychom se dostali do zemí, jako je Německo, Rakousko, Maďarsko a podobně. A samozřejmě chceme i nadále zvyšovat kvalitu našich produktů a chceme být dostupní, přinášet nové zajímavé modely.
Co bude klíčem k úspěchu na takových trzích, jako je Německo?
Zcela na rovinu, je to pro nás velká výzva. Bude to pro nás něco nového. Budeme si to muset osahat a zcela určitě se budeme potýkat s tím, že věci, které fungují v Česku a na Slovensku, tak v Německu fungovat nebudou. Věřím však, že stejně jako jsme zvládli růst zde, tak i ve světě budeme schopni ukázat, že na ten trh patříme.