Rodinný fond není jen pro miliardáře. Zodpovědný podnikatel myslí na svůj majetek včas – a umí si své investice naplno užít

21.11.2025

Jak ochránit firmu, osobní majetek a budoucnost vlastní rodiny? Kdy má smysl uvažovat o rodinném fondu a proč je důležité propojit právo, daně a ekonomiku? O tom, proč se vyplatí plánovat s předstihem a jak lze i složité právní a finanční otázky řešit srozumitelně a bez zbytečného stresu, jsme hovořili se zástupci právní a daňové kanceláře SVOKO, která se několik posledních let aktivně pohybuje mezi majiteli malých a středních podniků a letos stala novým odborným partnerem prestižních soutěží Firma roku a Živnostník roku. (na foto zleva Václav Svoboda a Otakar Sladkovský)

Co dnes podle vás nejvíc trápí podnikatele, pokud jde o správu osobního a rodinného majetku?
Čas. Podnikatelé jsou utopení ve svých starostech a nestíhají se zaměřovat na budoucnost. Setkáváme se s tím, že až když se potkají s významnou událostí, téma budoucnosti se stane důležité a začnou plánovat svůj život.

SVOKO nabízí kombinaci právního, daňového a ekonomického poradenství. Proč je podle vás tak důležité propojit tyto oblasti pod jednu střechu?
Jak s oblibou říkáme, papír snese všechno. Dali jsme se spolu dohromady, když jsme viděli, kolik může nepropojení služeb napáchat škody. Příkladem za všechny je situace, že právník zajistí prodej firmy, nepodívá se na zdanění a rázem má podnikatel mínus 23 %. Což může znamenat opravdu dost peněz.

Když za vámi přijde podnikatel s otázkou „Jak ochránit, přesměrovat nebo předat majetek?“, co je první věc, kterou s ním většinou řešíte?
Vizi. Základem je, že podnikatel si musí pojmenovat, jaký je jeho současný svět. My mu pomůžeme ho nadefinovat. Následně společně vytvoříme budoucnost. Někdo chce založit novou dynastii, někdo si tvoří erb, někdo chce optimalizovat daně, někdo chce zajistit klid a rodinu bez hádek. Těch příběhů je mnoho.

Vybavuji si příklad, kdy přišel za námi klient, zahlcený každodenními úkoly a měl na nás půl hodiny. Z běžného poradenství se stalo téměř terapeutické sezení. Po hodině a půl jsme museli meeting ukončit my. Ještě večer nám pak od něj přišly návrhy erbu fondu připravené pomocí AI. Následně klient svolal rodinu. Doladili, co jim má rodina přinést – jaké chtějí mít vztahy, jak se plánují chovat k majetku a jaké hodnoty je spojují. Diskuse o rodinném majetku nakonec přinesly mnohem více než jenom čísla a hovory o aktivech a pasivech. Vše se nakonec promítlo i v rodinném fondu.

Mnoho podnikatelů uvažuje o rodinném fondu. Pro koho je to skutečně vhodné – je to na pořadu dne i pro malé a střední podnikatele, nebo jde o řešení „jen pro miliardáře“?
SVOKO je rodinný fond do každé rodiny (smích). Rodinný fond s přispěním poradce je schopen obsluhovat svůj majetek sám a má ho ve své kontrole. Není nutné tvořit velkou „family office“.

Sami máme své rodinné fondy, se kterými si hrajeme a testujeme, co pak bude klientům fungovat. Než něco doporučíme, sami si to vyzkoušíme.

Jaké jsou nejčastější mýty nebo obavy, které lidé kolem rodinných fondů mají?
Nerozumí tomu a bojí se další práce. V začátku je investice v podobě nastavení, ale tahle investice se vrátí v úsporách, které rodinný fond nabízí. Víme to z vlastní zkušenosti. Je přitom paradoxem, že otázku, co s majetkem si každý dřív nebo později musí položit.

Jak vypadá typický proces založení rodinného fondu? A co všechno musí podnikatel připravit?
Proces má dvě roviny. Jedna rovina je zjistit aktuální stav a vhodnost rodinného fondu včetně vytvoření budoucnosti. Druhou rovinou jsou papíry a o to se postaráme my.

Říkáte, že mluvíte s klienty o právu a daních srozumitelně. Co to znamená v praxi?
Naši klienti mají spoustu své práce. Na složité vysvětlování není čas. My zjistíme klientovo zadání a pak už věci řešíme sami. S klientem konzultujeme jenom „politické“ a strategické otázky. Rádi rozvíjíme nové projekty.  

Které obecné chyby podnikatelé nejčastěji dělají ve své majetkové struktuře – a jak se jim dá předejít?
Daňově neplánují. Dobrý plán Vám může na úsporách vydělat spoustu peněz bez práce.

Je rozdíl mezi tím, jak majetek plánují mladší podnikatelé a ti, kteří už uvažují o jeho předání?
Z našeho pohledu žádný. Možná starší podnikatelé cítí větší důležitost uspořádání svých věcí.

Co by měl každý podnikatel vědět o správném nastavení vztahů mezi firmou, rodinou a osobním majetkem?
Nejdříve si odpovídá na otázky, například: Co mi má doručit firma? Jaké místo v mém životě má rodina? K čemu mi slouží majetek? My už jsme pak z naší zkušenosti schopni navrhnout vhodné řešení a cíle. I tady platí, že každý má velmi individuální potřeby a nás baví hledat řešení spolu s Vámi. Jak říkáme, je to trochu terapie…

Můžete popsat nějaký případ (anonymně), kdy se díky včasnému nastavení majetkové struktury předešlo problému?
Legální úspory v daních v řádech milion korun ročně. Svoje know-how Vám samozřejmě tady neřekneme. :-) Můžete se podívat na náš web, tam najdete pár zajímavých a inspirativních příběhů z praxe (anonymních samozřejmě).

Kdy máte pocit, že jste pro klienta opravdu přinesli hodnotu?
Když se nám vhodnou strukturou podařilo jednorázově ušetřit 80 milionů korun na nákladech, o průběžných úsporách ani nemluvíme.

Co byste poradili malému a střednímu podnikateli, který „ještě nic nemá v plánu“, ale ví, že by měl začít o svém majetku přemýšlet do budoucna? Jak a čím začít?
Přijďte na kafe. :-)

A konečně – co byste vzkázali podnikatelům, kteří řešení buducnosti majetku odkládají „na jindy“?
Stejně to budete muset začít řešit. Máme fakt dobrý kafe. :-)