
Sklářství je asi jedno z nejturbulentnějších odvětví
3.11.2025
Podnikat v oblasti sklářství, to je skutečně výzva, se kterou se nicméně Lukáš Klimčák, majitel a zakladatel společnosti Klimchi, Volkswagen Firma roku 2025 Hlavního města Praha, pere více než důstojně…
Sklářství, to je celkem jasné, ale co konkrétně to u vás ve společnosti znamená?
My designujeme a vyrábíme sklářské výrobky na stůl, takže stolní sklo. Plus menší interiérové doplňky ze skla, takže vázy, svíčky a tak dále.
Jak jste začínali?
Začínal jsem v roce 2019, před začátkem covidu. V té době byla vize posunout české sklo dopředu, protože jsem věděl, že řemeslo tady upadá. Založil jsem Klimchi a to byl začátek cesty.
Asi to nebyla cesta jednoduchá…
Přesně tak, sklářství je asi jedno z nejturbulentnějších odvětví, ve kterých se za posledních pět let dalo začít podnikat. Střídala se krize za krizí. Nejdříve covid, potom energetická krize, ale díky skvělému týmu spolupracovníků jsme se s tím dokázali poprat, a i v těchto krizových letech jsme rostli dvouciferným rozdílem každoročně.
Jak jste dnes velcí?
Klimchi jako hlavní designová a prodejní firma má kolem dvaceti zaměstnanců. Minulý rok jsme dosáhli obratu přes 50 milionů a letošní rok míříme na 60 milionů korun.
Kdo jsou hlavní zákazníci?
Máme dva kanály. Prodáváme zákazníkům přímo po celém světě, ale máme také síť partnerů, kteří prodávají naše výrobky ve svých obchodech a obchodních domech. Tuto partnerskou síť máme rozvinutou prakticky po celém světě. Je to více než 80 států.
Jak se dá prosadit v zahraničí?
Je to obtížné. Myslím si, že základem je skvělý marketing a mít dobrý produkt, který zaujme. Když pak má člověk i skvělý zákaznický servis, tak to jde. Kontakty se dají nabrat a dá se uspět.
Jak je to se skláři?
Situace se zlepšuje. V naší rodinné sklárně je zhruba 70 pracovníků, z toho asi 30 je přímo foukačů na huti nebo pomocníků na huti, v horké výrobě. My se snažíme společně s bratrancem motivovat mladé lidi, aby si tento obor vybrali a šli ho studovat. Spolupracujeme se školami, které umisťují studenty na praxe u nás ve sklárně.
Má české sklo ve světě stále svůj zvuk?
Jsou regiony, kde české sklo má zvuk. Často jsou to oblasti, které byly dříve pod sférou ruského vlivu. Tam český křišťál má velké jméno. Nicméně na západních trzích ten zvuk nemá a my ho musíme budovat a dělat osvětu, čím je český křišťál specifický a v čem je lepší než ostatní skloviny.
Co vás osobně na práci nejvíce baví?
Mě nejvíce baví to sklo, on je to prostě fenomén. Člověk je často překvapený, jak se sklo zachová. Stále mě překvapuje a každým dnem se učím. To je pro mě motivace pokračovat. Je to náročné, ale je to odkaz českého dědictví.
Jaké plány máte?
Pro nás jsou teď strategickým cílem Spojené státy americké, kde chceme otevřít distribuční centrum a zásobovat americké obchody naším sklem. To je naše meta na rok 2026. S celkovou vizí stát se globální značkou ve stolním skle.