
Skupina VINCI Construction CS vytváří lepší místo pro život
Stavby a projekty největší stavební skupiny v Česku a na Slovensku slouží lidem s respektem k okolní přírodě i veřejnému prostoru. Všem ulehčují život, pomáhají bezpečně dostat se do cíle cest, zpříjemňují bydlení. A vždy s ohledem na budoucnost. Právě proto se Skupina VINCI Construction CS rozhodla jako dlouholetý partner soutěží Firma roku a Živnostník roku podpořit soutěžní kategorii Udržitelné podnikání a dobré příklady oceňovat veřejně. V kultivaci českého podnikatelského prostředí směrem k odpovědnější budoucnosti vidí smysl. Spolu s výstavbou projektů, které zlepšují kvalitu života v regionech, jde o další aktivitu, která má pozitivní dopad na místní komunity.
VINCI Construction CS je dlouholetým partnerem soutěží Firma roku a Živnostník roku. Proč je pro vás důležité podporovat české podnikatele a co vás vedlo k propojení s těmito prestižními soutěžemi?
Podpora českého podnikání je pro nás přirozenou součástí Jsme stavební skupinou, která dlouhodobě realizuje projekty ve všech regionech České republiky. Vždy spolupracujeme s místními firmami a podnikateli. Partnerství s projektem Firma roku a Živnostník roku vnímáme jako příležitost vyzdvihnout schopné a příkladné podnikatele, kteří v sobě spojují odbornost, inovace, odvahu a srdce. Podpora kvality a odpovědného podnikání je důležitá nejen pro naši ekonomiku, ale i pro lepší život v jednotlivých regionech. České společnosti a podnikatelé jsou srdcaři, kteří si zaslouží, aby se o nich vědělo.
Udržitelnost je v dnešní době jedno z klíčových společenských i ekonomických témat. Jaké konkrétní kroky podnikáte v rámci svých stavebních projektů, abyste naplnili principy udržitelného přístupu?
Všem našim projektům se bez ohledu na jejich velikost věnujeme s náležitou péčí a důležitostí, od cyklostezky, opravy chodníků, po výstavbu dálnic, velkých mostů, či bytových komplexů a vodních děl. Udržitelnost u nás nespočívá jen v šetrném přístupu k přírodě, ale je patrná v celkově odpovědném přístupu k budování infrastruktury – od projektování přes výstavbu až po dlouhodobý dopad staveb na životní prostředí i komunity. Investujeme do moderních technologií, snižujeme uhlíkovou stopu našich projektů a klademe důraz na recyklaci materiálů. Zároveň aktivně spolupracujeme s investory a samosprávami na hledání řešení, která jsou ekonomicky i ekologicky udržitelná. Proto také s hrdostí zastřešujeme kategorii Udržitelné podnikání – chceme být součástí změny, která má smysl.
Význam a pohled na udržitelnost se přeci jen v měnícím se světě stále posouvá. Jak ho vnímáte v roce 2025?
Je a bude to pro nás nadále jedna z priorit. Považujeme za velice důležité, abychom našim potomkům předali přírodu a prostředí pro život minimálně ve stejně dobrém, ale ideálně i lepším stavu, než jsme je převzali my. Je to pro nás nedílná součást tvorby oněch „lepších míst pro život“, na kterých ve Skupině pracujeme. Přikláníme se k praktickým a komplexním řešením, jak na našich stavbách, tak i v kancelářích, volíme a hledáme taková, která dávají skutečně smysl. Hodně jich přinášejí naši zaměstnanci přímo z praxe, a toho si velmi vážíme.
Vaším mottem je tedy „Lepší místo pro život“. Co si pod tím můžeme představit?
Naše projekty po svém dokončení přinášejí prospěch všem. Zlepšují cestování po silnicích i železnicích i po vodě, nabízejí moderní bydlení, vzdělávání, či možnosti pro relaxaci a sport a mnoho dalšího. Prostě mají vliv na to, že je Česká i Slovenská republika a všechny jejich regiony lepším místem pro život.
V loňském roce jste dokončili sledovanou dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Jaký projekt považujete za Vaši vlajkovou loď teď?
V první řadě bych chtěla znovu zdůraznit, že důležité jsou pro nás všechny projekty a podle toho se jim také s náležitou péčí věnujeme. Pokud bychom se na to dívali optikou hodnoty, pak jsou to velká infrastrukturní díla, jako jsou dálnice, železnice i mosty. Nejvíce našich kapacit aktuálně působí na D35 a D6, kde pracujeme na několika úsecích najednou. Letos dáme řidičům k dispozici například úsek D35 Hořice–Sadová, D35 Vysoké Mýto–Džbánov, D6 Hořovičky i D6 Hořesedly a na Moravě pak úsek D55 mezi Olomoucí a Kokorami. Stavba je teď v plném proudu například i na nové části pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1, který z metropole odvede tranzitní nákladní dopravu. Zároveň se naplno rozběhla vůbec největší železniční zakázka v historii Česka, totiž modernizace uzlu v České Třebové. Pro vaši představu, dotkne se 60 kilometrů kolejí, 400 výhybek a 30 mostů. Rekonstrukcí projde i celé osobní nádraží. V oblasti mostního stavitelství bych ráda zmínila z poslední doby třeba most v Týně nad Vltavou nebo most v Žiželicích, který dokončíme letos. V červnu jsme také začali projekt na výstavbu nejvyššího obloukového silničního mostu v Čechách, konkrétně na obchvatu Plas u Plzně.
A jak je to s projekty mimo tyto velké infrastrukturní stavby?
Pracujeme i na dalších stavbách, jako jsou bytové domy i celé komplexy. V pražských Hlubočepech jsme začali budovat bytový komplexu Výhledy Barrandov II a v Hostivaři zase polyfunkční areál Ekocity. V Kladně se pracuje na Rezidenčním areálu PORTTI, novou školu stavíme ve středočeské Bašti a v Měšicích. V Praze 2 U Hradeb vytváříme novou podobu parku pro relaxaci místních. Jak jsem naznačila, stejnou pozornost věnujeme i pěším lávkám, jako například v Hradci Králové, v Železném Brodě nebo na cyklostezce mezi Černotínem a Ústím v podhůří Beskyd. Nemohu nezmínit ani vodní díla, která nabízejí možnosti ke sportu a relaxu a současně jsou funkční nejen jako ochrana proti velké vodě, jako například vodní dílo Hostivař v Praze, nebo u nich vznikají vodní elektrárny. Jednu takovou právě budujeme, respektive zvyšujeme její kapacitu, na Vltavě v Klecanech. Letos dokončíme rekonstrukci jezu v Kadani i dolního jezu na řece Ohři.
Jak je na tom podle Vás aktuálně obor stavebnictví v České republice?
V posledních letech zaznamenáváme v České republice velkou chuť stavět, především co se týká dopravní infrastruktury. Předpokládáme, že by ke zlepšení mělo dojít i v pozemním stavitelství, kde je znatelný nárůst bytové výstavby. Největší překážkou bohužel ale stále zůstává složitá legislativa.