
Snažím se nabízet ekologickou alternativu oblečení
10.10.2024
Udržitelná móda, to je téma, které je blízké Kateřině Říhové, která se může aktuálně pochlubit titulem MONETA Živnostník roku 2024 Olomouckého kraje.
Čemu se věnujete?
Založila jsem značku Reparáda. Tvoříme oblečení převážně pro ženy, z přírodních materiálů. Máme šicí dílnu v Brně, obchod v Brně a také e-shop. Fungujeme už 10 let.
Slow fashion. To bychom asi měli vysvětlit…
Módu, kterou tvoříme, tak vytváříme v hodnotách slow fashion, to znamená, že pro nás vedle zisku, což je samozřejmě důležité, tak je pro nás důležité i to, odkud bereme látky, odkud bereme komponenty. Snažíme se vyrábět oblečení, které vydrží dlouho, nejsou to kousky, které jsou vyrobené rychlou jehlou. Jsou to věci kvalitně řemeslně ušité a mají nižší uhlíkovou stopu. Jsou z lokálních látek, ne vždy je to možné, tak alespoň evropských. Oproti fast fashion, kde je to vyrobené rychle, aby se to prodalo a nemusí to tak dlouho vydržet. Také se snažíme, aby zaměstnanci v oděvním průmyslu byli spokojení, aby u nás pracovali dlouho, aby je to naplňovalo. Snažíme se využívat pracovníky z Brna, nějakým způsobem kultivovat i okolí, nabízet pracovní místa z okolí sídla našeho podnikání.
Kde jste se inspirovala?
Ono je to už 10 let. Na začátku byla cesta klikatější. Původně nejsem z oboru, ale vždy mě móda zajímala. Inspirovala jsem se tehdy v Barceloně, kde byla spousta zajímavých podniků a značek a téma tam rezonovalo. U nás v té době ještě moc ne. Původně jsem studovala práva a myslela jsem si, že budu bránit tu slabší stranu v právu a teď se snažím svět zachraňovat zase tady z té strany od šicího stroje, nabízet alespoň nějakou ekologickou alternativu oblečení. Nechci nechat svět pro své děti úplně zaneřáděný tunami oblečení.
Kolik toho vyrobíte?
Máme tak 15 tisíc objednávek ročně. Obratově cílíme na 35 milionů ročně, máme zhruba 15 zaměstnanců.
Popište výrobky z hlediska jejich vzhledu…
Jsme kvalitně řemeslně zvládnutá konfekce. Nenavrhujeme věci, které jsou nějakým výstřelkem a za pár týdnů to bude jinak. Snažíme se nabízet nadčasové věci. Půvabná ženskost kombinovaná s inspirací ve vintage střizích a městským minimalismem. Nabízíme minimalistické nadčasové věci, ale do toho i romantické šaty. Snažíme se o to, aby to nebyla záležitost jedné sezóny. Pracují u nás kvalitní švadleny s dlouholetou praxí. Každá švadlena šije výrobek ad začátku do konce. Neděláme sériovou výrobu. To nás určitě odlišuje od konkurence.
Móda jen pro ženy?
Většinou pro ženy. Máme v nabídce i bambusové tričko pro muže a boxerky. Ale naše cílová skupina jsou ženy.
Jaké jsou plány do budoucna?
Aktuálně řešíme přesun obchodu. Stěhujeme se na novou adresu, obchod bude větší. Uplatníme zkušenosti, které jsme za ty roky nasbírali, takže bude, troufám si říci, i lepší. A pak se snažíme rozšiřovat a zkvalitňovat výrobu. V nabídce vymýšlíme stále nějaké novinky, vracíme se i k původním střihům. U nás to funguje tak, že něco vymyslíme, uvedeme to na trh, pak si vezmeme recenze zákazníků a výrobek vylepšujeme.
Pokud jde o švadleny, jak jste na tom?
To je určitě složité. Potřebovali bychom ještě jednu švadlenu. U nás se zatím celkem podařilo vždy někoho najít. Snažím se nabízet lepší pracovní podmínky, než jsou jinde. Je ale pravda, že švadleny stárnou a není moc přísun mladší generace. Takže fakt nevím, co bude třeba za 10 let.
Na co se těšíte?
Teď se těším na vlněné kabáty, na které máme nakoupenou látku a máme je rozpracované. Není to úplně masová věc, neprodají se toho stovky kusů, protože výroba je složitá, ale je to takový kousek, který má v šatníku smysl, protože vydrží celý život. A je to pro nás řemeslně zajímavý výrobek.