Takhle se zhruba učí umělá inteligence
21.9.2024
Robotizace, automatizace, strojové vidění, umělá inteligence. Možná někomu bude přecházet zrak, možná rozhovor někoho inspiruje nebo mu dá alespoň základní představu. Více už Milan Legát, jednatel a zakladatel firmy Amitia, Volkswagen Firma roku 2024 Plzeňského kraje.
Čemu se Vaše firma věnuje?
Obecně je to umělá inteligence, stojové učení. Dneska, když se řekne umělá inteligence, tak si řada lidí představí ChatGPT. To je ale jenom jedna z mnoha oblastí umělé inteligence. Obecně naše aplikace dobře fungují tam, kde by člověk normálně dělal rutinní opakovanou činnost. Nebaví ho, je nudná, dělá v ní chyby, tak tam umělá inteligence má dnes velký význam. Tyto úkoly může nahradit.
Pojďme na nějaký konkrétní příklad…
Konkrétní příklad, který mám rád, protože si to lidé dovedou představit, je rozšíření on-line portálu Škola s nadhledem, což je vzdělávací portál pro žáky základních škol, který vyvíjí Nakladatelství Fraus. V tomto portálu je dnes spuštěná funkcionalita, která dokáže odhadovat složitost cvičení, které jsou na portálu nabízeny a odhadovat schopnosti žáků, kteří zde procvičují a hledat jim cvičení tak, aby se efektivně rozvíjely jejich schopnosti.
Jak to funguje z té technické stránky věci? Co je vlastně podstatou vaší práce?
Pro laika řečeno, když se budu chtít něco naučit a někdo mi to bude chtít vysvětlit, tak má dvě možnosti. Buď mě bude vysvětlovat principy, jak daná věc funguje, nebo mi bude ukazovat příklady. Když se mě malý syn bude ptát, jak vypadá lev, tak mu můžu vysvětlit, že to je velká kočka se hřívou, nebo můžu na YouTube najít video, kde uvidí lva, a ukážu mu třeba sto obrázků, a pak mu ukážu dva obrázky tygra a řeknu mu, že tohle není lev. Takhle se zhruba učí umělá inteligence, velmi primitivně řečeno. Takže naše práce je sbírat data, ukázky, jak něco má vypadat nebo jak se to má chovat a umělé inteligenci říkat, když uvidíš toto, tak je to toto.
Jaká je škála toho, co jste Vy konkrétně jako firma už dělali?
My to rozdělujeme do šesti oblastí. První oblast se vysvětluje velmi snadno, to je plánování výroby ve výrobních závodech. Je to o tom, že výrobní závod má nějaké objednávky. Na objednávky potřebuje nakupovat materiál, potřebuje výrobu umisťovat na stroje, potřebuje řešit, jací pracovníci u strojů budou. To je poměrně složitý optimalizační problém a umělá inteligence funguje jako takový superplánovač, který dokáže vymyslet, kdy objednat materiál, jakého pracovníka kam postavit. Druhou oblastí jsou digitální dvojčata strojních zařízení. Třeba jsme dělali digitální dvojče průmyslového kompresoru, a to slouží k tomu, že aniž by člověk postavil fyzicky stroj, tak si může simulovat jeho chování. V jednom podniku chtěli udělat nový kompresor, potřebovali vymyslet, jaké parametry bude mít. Jsou tam nějaké vnitřní komponenty, tak jak budou konstruovány. My jsme vytvořili digitální dvojče stávajícího kompresoru, a pak jsme se ho ptali, jaké má mít komponenty a parametry uvnitř, aby ten silnější kompresor stále fungoval. Třetí oblastí je vytěžování informací z dokumentů. Typicky spousta lidí zná přepisování částek z faktur nebo automatické platby faktur. Je to nejenom o fakturách, ale dalších typech dokumentů, jako jsou dodací listy či technické výkresy. Takže učíme model, aby třeba z technického výkresu poznal, co tam je, z jakých dílů se součástka skládá, aby se materiál dal třeba objednat.
Další věcí jsou ChatGPT, takové ty chatboty, sumarizace dlouhých odstavců do jednoduchých krátkých úderných vět. Pátou oblastí je Computer Vision, počítačové vidění. Řešíme pro město Plzeň monitorování dopravy, počítání aut, která městem projíždějí různými směry. Jedná se o optimalizaci dopravy. A šestou oblastí je Custom AI Solutions, to je obecná aplikace strojového učení, kam spadá například zmiňovaná aplikace Nakladatelství Fraus. Mohou to ale být i data o teplotách v místnosti, o provozu strojů, o návštěvnosti nějaké události. Na velkých datech se dají postavit různé modely, které třeba predikují, kolik lidí přijde na podobnou událost.
Jak se vám toková práce dělá odsud z Plzně?
Dělá se nám na jednu stranu dobře, protože tady je Západočeská univerzita, která má řadu šikovných absolventů. Když potřebujeme s nějakým problémem poradit nebo získat konkrétního člověka do týmu, který nám pomůže problém řešit, tak je to tady na univerzitu blízko. Dobrá věc je Plzeňský inovační ekosystém, který má podporovat inovace a inovativní vzdělávání od základních škol až po střední školy. Co je v našem regionu těžší, je blízkost Prahy, kde jsou mezinárodní firmy, které mohou nabízet velmi nadstandartní podmínky.
Jaká bude sedmá oblast, na kterou se zaměříte?
Tak jak před třemi nebo pěti lety se na nás všichni dívali jako na duchaře, nechápali strojové učení, tak tak si myslím, že to nebude trvat dlouho a strojové učení se stane natolik běžným, že to bude moci dělat celá řada lidí. Je to podobně jako s webovými stránkami. Na začátku to umělo dělat pár firem, dnes si základní web postaví kdokoli. Podobně to bude dopadat s umělou inteligencí ve smyslu strojového učení. Takže kam my se rozhlížíme, je přesah do robotiky, do virtuální a smíšené reality, protože tam by pro nás mohlo být pokračování.