Ten, kdo nezažije neúspěch, neví, co je podnikání

Letos slavíme jubilejních 20 let podnikatelských soutěží, a proto bychom rádi nejen připomněli cestu této prestižní soutěže, ale především příběhy významných vítězů všech kategorií, kteří během této doby ušli velký kus cesty. Tady je první z nich. Firma PETROF byla historicky prvním vítězem kategorie Podnikatelské stříbro. Otázky nám zodpověděla Zuzana Ceralová Petrofová, která je od roku 2004 prezidentkou firmy PETROF.

Jak se od Vaší účasti v soutěži změnilo Vaše podnikání? Jakého největšího milníku jste za tu dobu dosáhla?
Do firmy nastoupila další již 6. generace - moje dcera a její manžel. Přinesli nový vítr do marketingu, obchodu, inovačního oddělení. Společně jsme otevřeli kulturní a vzdělávací centrum PETROF Gallery, které tak navázalo svým programem na již dříve otevřené MUZEUM PETROF, vybudované mojí sestrou. Získali jsme nová světová ocenění, například s vlajkovou lodí ANT. PETROF jsme se dostali mezi sedm TOP ICONIC značek světa. Na naše pianino nahrál Fineas slavnou píseň z oscarového filmu Barbie, kterou zpívá jeho sestra Billie Illish a získali za to hned několik ocenění včetně Oscara. 

Rozhodli byste se i dnes pro stejný obor podnikání? A proč? 
Já jsem se pro podnikání v oboru pian nerozhodla úplně z vlastní vůle. Vystudovala jsem farmacii a chtěla jsem mít svoji lékárnu. Komunisti nám ukradli továrnu v únoru 1948 a měli jsme tam téměř 50 let zákaz vstupu. Tatínek se v devadesátkách ujal privatizace za celou rodinu a po osmi letech byl verdikt - 4 % získáte z restituce, zbytek si kupte od státu. Tak jsme se zadlužili a koupili jsme si zpět fabriku. Z mého pohledu to byla obrovská zodpovědnost a motivace přeměnit socialistický podnik v konkurenceschopnou světovou firmu a vrátit značku PETROF mezi TOP piano značky světa. Naštěstí se to podařilo. Hudba naši rodinu provází celým životem, a tak moc rádi přinášíme radost z ní i ostatním. 

Máte nějaký konkrétní recept na zavádění dobrých nápadů a inovací do firmy? 
Mám tu zkušenost, že nejlepší nápady chodí od kolegů, zaměstnanců. Stačí dát jim příležitost a dívat se kolem sebe. Například když jsme za covidu pracovali na projektu “efektivní firma”, vyzvali jsme zaměstnance napříč firmou, aby nám nosili nápady. 100 nejlepších námětů jsme si sepsali pod sebe, pečlivě popsali a rozškatulkovali dle procesů. Vzniklo z toho asi 20 nosných projektů, které jsme v průběhu 2 až 4 let zrealizovali. Velmi nás to posílilo a posunulo dál. 

Co je pro vás osobně motivací pro rozvoj firmy? 
Určitě nová generace a naše vzájemná spolupráce, s dcerou se mi moc dobře pracuje, vzájemně se doplňujeme. A samozřejmě reference od pianistů, kteří se zamilovali do našich nástrojů. V neposlední řadě je to skvělý team spolupracujících kolegů, který léta budujeme. Vždy mě mrzí, když se musíme s někým rozloučit. I to nová doba přináší, náklady jsou neúprosné a digitalizace a AI bohužel bere prostor tradičním akustickým nástrojům. To je důvod, proč inovujeme a otevíráme další projekty.

Jak podle Vás vypadá úspěšné podnikání v dnešní době? 
Mít otevřené oči, nebát se, neustále hledat příležitosti, riskovat a nést zodpovědnost. Zvyknout si, že jediná jistota je nejistota a najít si v tom svým způsobem zalíbení. Podnikat s pokorou, etikou a myslet na pomoc druhým. 

Jak se podle Vás změnilo podnikatelské prostředí za posledních 20 let?
Velmi, změnily se pravidla hry. Se vstupem do EU se zpřísnily a neustále zpřísňují regulace, narůstá zbytečná byrokracie, bohužel nejsou rovné podmínky v podnikání mezi státy EU. Chybí euro měna pro exportéry. Systém dotací úplně zničil tržní ekonomiku. Naše firma působí na všech kontinentech, měříme se nejen s evropskou konkurencí, ale i americkou a asijskou. V Evropě máme absolutně nejpřísnější podmínky k podnikání a teď se nám to bohužel vrací. Samozřejmě je tu mnoho výhod, které tu dříve nebyly, a to volný pohyb osob a zboží v EU, jednotné ceníky pro naše partnery, podobná legislativa, zahraniční politika. Ale to nestačí. Pokud Evropa nemá být skanzen, musíme pro to něco udělat. 

Co byste dnes poradila podnikatelům, kteří teprve začínají?
Když se rozhodnou pro svůj podnikatelský sen, aby si za ním šli s vášní, přesvědčením. Aby se nebáli neúspěchu, poučili se z chyb a naučili se spoléhat se sami na sebe. Aby si k sobě vybírali ty správné lidi, kteří jim pomohou rozvíjet jejich sen a nebudou je brzdit. Ten, kdo nezažije neúspěch, neví, co je podnikání. 

Proč by se lidé měli do soutěží tohoto typu hlásit? Jakou můžou mít přidanou hodnotu?
Je to vždy pocit radosti a naplněnosti, když si odnášíte z pódia ocenění. Můžete se na chvilku zastavit a ohlédnout se za svou každodenní prací a říci si “stojí to za to, děláme to dobře”. Můžete poděkovat svým blízkým a kolegům, bilancovat. Je to velká příležitost i pro vaši reklamu, a hlavně motivace jít dál.