
Tomu předchází obrovský příběh toho nápadu
6.10.2025
Vítězem krajského kola v kategorii Firma roku se v Liberci stala společnost DEVINN, která se věnuje vývojové a testovací činnosti v oblasti automobilového průmyslu a alternativních zdrojů energie. Firmu založil Luboš Hajský se svou manželkou Věrou.
Čemu se věnujete?
Jsme vývojářskou společností zaměřenou na automotive a podporu průmyslu.
Automobilový průmysl, to je highlight české ekonomiky…
To nedokážu vyhodnotit, nicméně to, o co se snažím, je jednoduché. Český um dostat do nějakého produktu a s tím produktem se cíleně dostat na evropský trh.
Pro jaké automobilky vyrábíte a jaké konkrétní výrobky?
Náš core byznys, na čem jsme vyrostli, to jsou služby pro ŠKODA Auto, potažmo pro Volkswagen a jeho další značky. Naším velkým partnerem je nově Tatra, pro kterou děláme zelenou část Tatry, jak bateriovou, tak i vodíkovou variantu. V současné době se připravuje třetí vůz v zeleném trendu.
Jak se navazují kontakty s takovými firmami, jako je třeba Škodovka?
Na začátku jsme se s bratrem doslali do firmy, která vyráběla plasty. Postupně jsem se stal vedoucím vývoje. Až se firma z kravína v Českém Dubu stala Tier 1 pro Škodovku a Volkswagen a jako vývojový dodavatel a patří k nejlepším výrobcům slunečních clon v Evropě. Z této firmy jsem prodal podíl a pak jsem si řekl, že je škoda nenavázat na to, co jsme dělali a po uplynutí konkurenční doložky, kterou jsem měl, jsme založili společnost DEVINN, která navázala na spolupráci.
Jak jste velká firma?
V současné době máme 130 stálých zaměstnanců a spolupracující firmy a živnostníky. Celkem je to asi 170 lidí. Obrat se budeme letos pohybovat přes 250 milionů.
Jak vypadá vlastní výroba?
Je to hezká dílna, kde se montuje, zhmotňuje. To je to, co je vidět, ale tomu předchází obrovský příběh toho nápadu, designu, tvorby dat, softwaru, elektroniky než se to na dílně smontuje. To je to nejhezčí. Čeho já si cením, že kolegové od myšlenky až po produkt to celé vidí a roste jim to pod rukama. Těžké je, že je to mezioborovost a protíná se tam strašně moc odborností a toho si v DEVINNu vážím.
Hovoří se o tom, že česká ekonomika je hodně provázaná s automobilovým průmyslem, Jak se na to díváte Vy?
My se snažíme vymýšlet produkty, které budou mít velkou přidanou hodnotu, jako jsou energetická řešení. Je to všechno česká výroba. Tím se částečně snažím odklonit od tendence montoven, abychom lidi, kteří u nás pracují, mohli dobře zaplatit a byli jsme konkurenceschopní v rámci západní Evropy.
A jak je to s tím vodíkem?
Vodík je za mě fungující technologie, která doplní segment energetiky a automobilové, spíše nákladní dopravy. To je chytrost a unikátnost Tatry, která chce mít takový produkt na trhu, kde je velká díra. V tomto segmentu nemají konkurenci a my jsme rádi za tuto spolupráci.