

Úspěch není jen o číslech na účtu
V roce 2009 živnostník, v roce 2025 CEO, který řídí síť šestnácti hotelů. To je progres Lukáše Pytlouna, se kterým jsme si povídali v rámci oslav 20 let podnikatelských soutěží Firma roku a Živnostník roku.
Jak se od Vaší účasti v soutěži změnilo Vaše podnikání? Jakého největšího milníku jste za tu dobu dosáhl?
Když jsem v roce 2009 vyhrál soutěž Živnostník roku, byl jsem plný snů, ale zároveň jsem pořád všechno stavěl tak trochu „na koleni“. Dnes stojím za značkou, která provozuje 16 hotelů. Ale nejde jen o počet hotelů. Ten největší milník pro mě bylo zjištění, že to, co děláme, má smysl – pro hosty, pro tým, pro mě osobně. Ta cesta nebyla vždy jednoduchá, ale právě díky ní si vážím každého úspěchu mnohem víc.
Jak podle Vás vypadá úspěšné podnikání v dnešní době?
Úspěch není jen o číslech na účtu. Je to pocit, že děláte věci poctivě, s láskou a že za vámi něco zůstává. Je to o tom, že vaši zaměstnanci ráno rádi přijdou do práce a hosté odcházejí s úsměvem. V dnešní době, kdy je všechno rychlé a trochu přefiltrované, má opravdovost ještě větší cenu než dřív.
Jak se podle Vás změnilo podnikatelské prostředí za posledních 20 let?
Změnilo se úplně všechno – technologie, marketing, zákazníci i očekávání. Ale jedna věc zůstala: podnikání je pořád hlavně o lidech. Můžete mít ty nejlepší systémy, ale bez srdce a důvěry to nefunguje. Dřív bylo podnikání víc o intuici, dnes je to víc o strategii. Ale když dokážete obojí spojit, funguje to.
Co byste dnes poradil podnikatelům, kteří teprve začínají?
Nebojte se jít do toho naplno – ale buďte připravení na to, že přijdou i pády. A že některé věci bolí. Ale to všechno vás posílí. Důležité je mít kolem sebe lidi, kterým věříte, a neztratit sám sebe. A pokud vás to, co děláte, opravdu baví, ostatní přijde s časem.
Kdybyste měl dát jednu radu novým účastníkům soutěže, co by to bylo?
Otevřete se. Ukažte svůj příběh, i když třeba není dokonale uhlazený. Právě v těch nedokonalostech se často skrývá největší síla. Lidé vás pochopí, když budou cítit, že jste opravdoví.
Proč by se lidé měli do soutěží tohoto typu hlásit? Jakou můžou mít přidanou hodnotu?
Protože někdy potřebujeme slyšet, že to, co děláme, má smysl. Soutěž vás může nakopnout, dodat vám sebevědomí, ukázat nové cesty. A když se ohlédnete zpět, možná si uvědomíte, kolik jste toho zvládli – a to je někdy ten největší dar.