

Z levnějšího producenta jsme dnes prémiovým dodavatelem
Kam se za 20 let trvání podnikatelských soutěží Firma roku a Živnostník roku posunul Zbyněk Frolík a jeho společnost LINET? Nejen o podnikatelském rozvoji, ale například i o tom, zda by si dnes vybral stejný obor, už v rozhovoru.
Jak se od Vaší účasti v soutěži změnilo Vaše podnikání? Jaký největší milník jste za tu dobu dosáhl?
Došlo k desetinásobnému růstu obratu i zisku společnosti, výrazné mezinárodní expanzi s celkem dvaceti dceřinými firmami na všech kontinentech. Z levnějšího producenta jsme dnes prémiovým dodavatelem v nejvyšším segmentu lůžek. Patříme mezi čtyři největší světové výrobce a v Evropě jsme dokonce číslem jedna.
Rozhodli byste se i dnes pro stejný obor podnikání? A proč?
Dnes asi ne a šel bych cestou podnikáni v technologiích. Studoval jsem technickou kybernetiku a mám k tomu mentálně blízko. Rozjet strojírenskou výrobu je dnes mnohem obtížnější než v devadesátých letech.
Máte nějaký konkrétní recept na zavádění dobrých nápadů a inovací do firmy?
To je velmi komplexní otázka. Podnikatel musí být zvědavý, kreativní a odhodlaný a maximálně podporovat permanentní zlepšování svého produktu, služeb, pracovního prostředí, marketingu, obchodních, výrobních a logistických procesů. Mentálně musí žít budoucností podniku, ke které systematicky míří.
Co je pro vás osobně motivací pro rozvoj firmy?
Jsem takový ekonomický sportovec. A vždy jsem chtěl dělat něco, co bude lidem usnadňovat život a práci a produkt se stane globálně úspěšným.
Jak podle Vás vypadá úspěšné podnikání v dnešní době?
Je to především podnikání v technologickém sektoru. A podnikání, které je zároveň ekologicky udržitelné, společensky odpovědné a škálovatelné.
Jak se podle Vás změnilo podnikatelské prostředí za posledních 20 let?
Podnikatelé jsou více respektováni. Je mnohem více disponibilního kapitálu jak od bank, tak od zdrojů v soukromé sféře. Přibylo mnoho exportních zkušeností. Podnikání se postupně stalo více organizované, ale zároveň i regulované.
Co byste dnes poradil podnikatelům, kteří teprve začínají?
Mějte odvahu se do toho dát. Udělejte si rizikovou analýzu. Delegujte. Dělejte to s vášní.
Proč by se lidé měli do soutěží tohoto typu hlásit? Jakou mohou mít přidanou hodnotu?
Uděláte si benchmark s trhem. Získáte publicitu. Získáte nové kontakty.